Eerlijkheid

Mijn vriendenkring is niet erg uitgebreid en dat ligt niet enkel en alleen aan het feit dat mijn eisen zeer hoog liggen. Eén van de belangrijkste eis is dat mijn vrienden “eerlijk” moeten zijn.

“Kennissen heb ik niet want dat zijn afgedankte vrienden die geen tijd meer voor je hadden in moeilijke periodes. “

Ze laten enkel hun hoofd zien als alles “normaal” of “goed” verloopt.

De eigenschap eerlijkheid is niet veel mensen gegeven. Zelfs op de werkvloer zijn het enkelingen die het bezitten. Onlangs nog werd ik op een vergadering voor een verdomd feit gezet door één van mijn collega’s. Een paar dagen ervoor had deze nog bij hoog en laag iets anders beweerd dan op de vergadering zelf. Mijn handeling zou ineens niet meer zo superieur zijn als men eerst tegen mij had gezegd. En hoewel ik hier een grote mond heb, ben ik in het dagelijks leven best verlegen. En dus versteende ik in de vergadering. Mijn ziel geraakte los van mijn lichaam en – zoals een doodervaring – volgde ik de vergadering vanuit de lucht. Mijn lichaam zat daar. En ik deed niets. Ik krijg mijn mond niet open om mij te kunnen verweren.

En ineens was er die knip. Diezelfde knip die een hypnotiseur doet om je weer wakker te krijgen. Ik bevond mij terug op mijn vertrouwde bureaustoel. De vergadering was achter de rug en ik had een slechte beurt gemaakt. Ik werd van dingen beschuldigd die ik helemaal niet had gedaan. Het was de lach op de mond van mijn collega die mijn geest ervan overtuigde dat ik het hier niet bij kon laten. Ik besloot het heft in eigen handen te nemen en mijn verhaal te doen tegen mijn bazin.

Uiteindelijk kreeg ik mijn gelijk.
Want.

Ze zal nooit een vriendin van mij worden.

2 thoughts on “Eerlijkheid

  1. Uit de schaduw stappen

    voor jezelf opkomen is rapper gezegd dan gedaan
    je moet je angst overstijgen
    beginnen praten of zwijgen
    soms is het zelfs nodig om in het spotlicht te staan

    Lenjef

  2. mooi verwoord: “Kennissen heb ik niet want dat zijn afgedankte vrienden die geen tijd meer voor je hadden in moeilijke periodes. “

    maar kan je altijd en overal en van iedereen de volledige eerlijkheid aan als je hun mening vraagt?

Geef een reactie

