Psycholoog

Ik denk er al een paar maand over om eens op bezoek te gaan bij een psycholoog. Maar eerlijk gezegd schrikt het woord mij nog meer af dan het bezoek zelf. En toch heb ik mijn laatste jaren van mijn leven niets anders gedaan. Ik heb enkel en alleen maar psychologen gekend. Elk vriendje dat ik gehad heb, was mijn persoonlijke psycholoog. In het begin zijn ze vriendelijk. Ze vinden je boeiend. Interessant. Na een aantal weken beginnen ze dieper in je te graven. Het woord intrigerend ligt op hun tong. Ze willen je helemaal binnenstebuiten keren. Ze willen je volledig begrijpen, maar dat lukt hen natuurlijk niet. En als ze dan eindelijk denken dat ze mij kennen, haal ik weer iets naar boven wat hen uit hun lood slaat. Uiteindelijk raken ze verstikt in al mijn raadsels en geraken ze zelf verward. Uiteindelijk hak ik de knoop door en verlaat ik hen. Met pijn in het hart, maar ik doe het voor hen.

De laatste maanden heb ik geen persoonlijke psycholoog meer. Ik mis het wel. De momenten waarin ik in hun bed lig en mijn tranen de vrije loop kan laten. Ze zien dan een kwetsbare Alimonia of dat denken ze althans want wie ik echt ben, ziet niemand. Ik laat hen zien, wat ze willen zien. Dat is hetzelfde met psychologen. Ze horen wat ze willen zien. Ze creëren nieuwe problemen om je de oude te doen vergeten. Mijn ex-vriendjes zagen mijn tranen. Ze voelden mijn tranen en bovenal ze dachten dat ze mijn tranen droogden, maar dat deden ze niet. Het waren immers niet mijn eigen tranen. Het waren gecreëerde tranen. Om hen gerust te stellen.

Als mijn ex-vriendjes mij al niet begrepen, wat zou een psycholoog dan kunnen doen?

17 thoughts on “Psycholoog

    1. En toch vertik ik het om een psycholoog te bezoeken. Ze maken van je wat ze van iedereen maken. En dat weiger ik. Dan loop ik nog liever ongelukkiger rond.

      Andersom?

  1. Nee Alimonia, hier zie jij het naar mijn idee verkeerd. Ze maken niets van je, jij maakt jezelf en soms is het prettig om iemand te hebben die je dat duidelijk kan maken.
    En met andersom bedoel ik dat als de “pro” jou al niet kan begrijpen wat hadden jou ex vriendjes dan kunnen doen.

  2. mijn ervaring na een 10-tal psychologen en psychiaters is dat je ten eerste niks met een psycholoog bent, en het probleem is een goeie psychiater te vinden, ene die zelf half gek is, die weet wat het is bdler of md te zijn, die het zelf is. die mens weet tenminste waarover hij praat!

  3. maar gelijk hoe, de enigste juiste manier om naar een psy te gaan is als het uit je eigen komt, als je zelf denkt dat het nodig is, en als je bereid bent hem volledig te vertrouwen, maar niet omdat iemand anders zegt dat je eens een psy zou moeten opzoeken, dat heeft totaal geen zin, je zal toch je muren niet laten zakken dan.

  4. Glashelder

    alleen aan haar geslepen spiegelbeeld geeft ze zichzelf bloot
    de harde buitenkant bestuderend
    soms de rug naar het glas kerend
    ze is als het ongeziene zachte achter de korst van een brood

    Lenjef

  5. Kan er een hoop op zeggen, ik studeer zoals je weet psychologie, maar ik doe het niet, ik voel in het geheel geen neiging je te gaan analyseren.
    Ik vind je gewoon leuk, das genoeg.

  6. dag Alimonia,

    ik ben psycholoog en psychotherapeut. Ik hoop dat je uiteindelijk de stap kunt zetten naar een psycholoog. Eén die je niet binnenstebuiten wil keren (dat heeft geen zin en lukt toch niet) of die hoort wat hij wil zien (maar wel iemand die voldoende klaar is met zichzelf om jouw verdriet en jouw verhaal te kunnen horen). Of problemen maakt om je oude te doen vergeten (dat werkt niet).

    succes en sterkte,

    jan

    1. Bedankt voor je reactie Jan! Als ik ooit niet meer zie welke kant ik moet opwandelen, zal ik gerust hulp gaan zoeken…maar voorlopig: nee dank u. Als ik mij ‘blootgeef’, wil ik dat tegen iemand kunnen doen die er zeker voor mij zal zijn. Ook op onvoorspelbare momenten.

  7. Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Soms lijkt het zo gemakkelijk om naar een raadpleging te gaan in de hoop dat je jezelf beter leert kennen en dat je daar buiten gaat en weet welke kant je op moet gaan. Maar ook ik geloof er niet in. Wetende dat iedereen die het wil het bordje psycholoog aan zijn voordeur mag hangen zonder daarvoor een opleiding te hebben genoten schrikt me behoorlijk af. Als niemand anders je kan helpen, waarom zou een ‘psycholoog’ dat dan wel kunnen?

    1. Ik ken mezelf beter dan eender welke psycholoog of psychotherapeut ooit zal kunnen doen 😉 Ik heb persoonlijk niets tegen deze “helpers”. Ze zullen vele mensen wel helpen, maar mij voorlopig (nog) niet.

Geef een reactie

