De schatkast

De liefde voor make-up en parfum heb ik van mijn fiere mammie geërfd. Haar make-up kastje in de keuken stond vol met nagellak en parfum. Als kleine meid was die kast als een schatkist voor mij. Elke keer ik ze opende, kregen mijn ogen iets anders te zien. Mijn mammie was een trotse vrouw. Zelfs toen ze begon te dementeren, liep ze nog trots rond met haar lippenstift. “Moet je nu eens kijken wat ik heb gekregen van de kapster”, fluisterde ze zachtjes in mijn oor.

Geregeld ga ik nog op bezoek in haar ouderlijk huis. Het kleine kastje  met de goed verborgen schatten trekt nog steeds mijn aandacht. Soms open ik nog stiekem de deurtjes. Op die momenten ga ik terug in de tijd. Ik zie me daar als jonge meid zoveel jaar geleden nog staan. Vol bewondering de dure make-up producten aan het aanschouwen. De teleurstelling is elke keer hetzelfde. De producten staan er niet meer.

Eenmaal ik thuis kom, ga ik naar mijn kamer op zoek naar mijn schatkist. Ik maak me op en besprenkel mij met één van de duurste parfums die ik van haar heb geërfd. Ik ruik goed.

Ik ruik haar.

Mijn schatkist
8 thoughts on “De schatkast

  1. Parfum en make-up op het lijf geschreven

    kleuren en geuren trekken allerlei bijtjes en vlinders aan
    zo zit de natuur in elkaar
    dat geldt ook voor hem en haar
    het is de reden dat sommigen uren voor een spiegel staan

    Lenjef ☺

  2. Dwalend op het internet, bladerend van blog naar blog kom ik hier even lezen.
    Eens enkele jaren geleden sliep ik bij een bevriend echtpaar. In de kamer van de man stond een zeer grote tafel vol met dit soort flesjes …..
    Zijn verborgen schattafel.
    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

Geef een reactie

