Twijfels

Ik twijfel. Aan alles. In alles wat ik de laatste dagen onderneem. Binnen 3 weken heb ik cello-examen maar ik ben er nog niet klaar voor. De repetitie met piano een paar dagen geleden trok op niets. Het ging niet. Mijn vingers waren stroef en ik kon het tempo niet aan. Bijgevolg kwam ik ontzettend teleurgesteld thuis. Waar is mijn cello-talent? Heb ik het nota bene wel? Of ben ik gewoon een klungeling? Waren mijn punten van vorig jaar misschien wel ongegrond? Zou ik niet beter gewoon stoppen? 

Na mijn reis van Barcelona hoopte ik op schitterende foto’s. Maar die zijn er niet. Er is geen enkele “wow-foto” en op alle foto’s waar ik opsta, sta ik vreselijk. Ik lijk dik. Ik ben dik. Ik voel me dik. Bij elke foto heb ik enorme drang om te beginnen fotoshoppen. Fotograferen lijk ik nog steeds, na al die jaren, niet te kunnen. En fotoshoppen al evenmin. Zou ik niet beter mijn camera gewoon verkopen?

Hoewel ik het “beloofd” heb om hem een mail te sturen, gaat er sinds een paar dagen vannalles door mijn hoofd. Gaat hij niet met mij lachen? Wat als hij “nee” zegt? Wat als hij tegenvalt? Wat als ik mijn obsessie verlies? Wat als hij mijn mail naar iedereen doorstuurt? Wat als ik gewoon eens niets doe en alles bij het oude laat?

Juist ja.

Ik twijfel aan alles en ik heb de vechtlust niet meer om er mij tegen te verzetten.

Het enigste waar ik niet over twijfel is mijn verdriet. En mijn tranen die dagelijks over mijn wangen rollen.

21 thoughts on “Twijfels

  1. “If in doubt don’t do it” en “Who dares wins”, twee nuchtere spreekwoorden, maar in dit geval spreken ze elkaar tegen. Buikgevoel; misschien nog de beste parameter.
    Het loopt wel allemaal los, en bovendien: laat je niet op stang jagen door “schoonheidsidealen”. Zolang je niet zijdelings door een deur moet stappen zit alles snor :-p Succes met het examen!

    1. Mijn buikgevoel zegt: “go for it girl”. Zowel op gebied van ‘de mail’ als op het gebied van de ‘cello’. Ik weet dat ik het kan, maar ergens word ik enorm tegengehouden door twijfels, angst,… Er is iets dat mijn geest en lichaam overneemt en dat is… beangstigend.

      1. Het klinkt misschien als een dooddoener, maar indien je niet zo goed in je vel zit straal je dat schijnbaar ook uit. Ben je niet bang dat hij daar op zal afknappen? Of stel dat hij te weten komt dat het “obsessief” was? Dan moet je al sowieso deze blog voor hem verborgen houden? Afin, je moet er zeker voor gaan, en als het niet lukt zijn er altijd andere horizonten.

    1. Ik heb ook geen hoge verwachtingen….. wat ik ervoor schreef, sloeg op mijn cello-examen. Dat gaat lukken. Wat er met die kerel gebeurt, boeit mij minder… Ik wil gewoon van mijn “obsessie” af en antwoorden te weten komen….

  2. ik vrees dat je een ongegrond negatief gevoel over jezelf hebt, Alimonia. Te oordelen naar de foto’s die we hier al te zien kregen, zie je er verdomd goed uit. Trouwens, té dik of niet, maakt eigenlijk niks uit voor wie jouw liefde wil. En je bént ook helemààààààl niet dik!

    die tranen zijn volkomen overbodig…

    1. Ik weet dat ik niet dik ben….maar zo “voel” ik mij niet. Heb trouwens ook al de opmerking gekregen dat ik “afgevallen” ben…. en de weegschaal toont ook minder aan…. maar toch voel ik mij dik. Dikker dan ik mij nog nooit heb gevoeld :/

      Tja. Ik kan de tranen niet tegenhouden…ze stromen gewoon 😦

  3. Tja, ik heb dat ook. Twijfelen aan alles. Met “ouder” te worden is het wel verbeterd. Maar ik denk niet dat het ooit volledig zal weggaan. Ik heb het ergens leren aanvaarden als een deel van mezelf. Ik volg sedert een jaar of 2 ook muzieklessen: piano. Mijn leraar zei ooit tegen mij: “je moet meer zelfvertrouwen hebben!”. Tja, vertel me iets wat ik nog niet weet 🙂 Bij mij heeft het zeker veel te maken met faalangst: bang om mezelf belachelijk te maken. Terwijl dat voor niks nodig is hé. Sommige angsten zijn echt compleet irrationeel. Soms kan ik wel eens jaloers zijn op extraverte, zelfzekere mensen die er gewoon voor gaan. Ik ken je totaal niet, maar waarschijnlijk ben je ook een perfectionist, net als ik. Failure is not an option 😉

    1. Bij muziek spelen moet je inderdaad veel zelfvertrouwen hebben. Anders ga je eronderdoor bij het krijgen van kritiek (en ja die krijg je vaak in het begin).

      Perfectionistisch is een groot woord maar ik wil wel perfect overkomen naar de buitenwereld.

      (je commentaar stond in wacht daarom deze late reactie)

  4. Alimonia,
    We leven in een moderne westerse omgeving! Waar de vrouw is vrijgevochten. Profiteer daarvan. Ga zelf voor wat je denkt dat je moet doen.

    En over dat dik…komaan zeg 😉 doe mij niet lachen hé, als je dat zelf aan je eigen wijs maakt dan ben je als je zo mager bent als een potlood nog altijd dik nietwaar 😉

    de groeten,
    Daniël

  5. Come on Alimonia, you know you’re soo sexy 😉 I can’t believe you’re soo sad, just look your pictures in “bikini” !!! That’s splendid ! You’re so so ….. Mmm ?

  6. Toen ik uw foto’s zag van Barcelona, dacht ik Shit, ik wou dat ik zo’n foto’s kon maken van citytrips. Zo schoon! Hoe doet die dat toch??
    En dan lees ik deze post en besef ik dat hoe we onszelf zien en de dingen die we doen/maken zeer veel verschilt van hoe anderen ons zien. En besef ik dat het vaak niet helpt dat anderen blijven herhalen dat je er goed uit ziet en dat je foto’s super mooi zijn en … En toch zeg ik het hier. Als ik foto’s van jou zie, dan zie ik dat jij er echt goed uitziet. En als ik je foto’s zie, dan zie ik dat jij echt goed kunt fotograferen. En ik zeg dit omdat ik ondanks alles wil geloven dat als jij dit leest, er toch een zeer miniscuul beetje twijfel afbrokkelt en dat zo de twijfel zal blijven afbrokkelen tot ooit een leefbare hoeveelheid overblijft… Niet?

    1. U berichtje heeft me geraakt. Serieus. Ik vind mijn foto’s nog steeds op niet veel trekken. Er zijn er wel een paar “goei”, maar echt spectaculair zijn ze niet…

      Nee het helpt niet wat anderen me zeggen. Integendeel denk ik. Ik begin dan te denken “ja het zal wel”. Misschien onbewust geloof ik het wel….maar daar ben ik weinig mee.

      Ik vind je reactie heel lief. Ik dank u hier voor !

      En twijfel afbrokkelen.. Ik heb de indruk dat het elk jaar maar groeit……

Geef een reactie

