Gefaald

Ik zit voor mijn computerscherm en kijk eindeloos voor mij uit. Ik zit hier nu ondertussen al het ganse weekend. Ik kan niet lachen noch wenen. Ik staar terwijl ik elke 3 minuten mijn mailbox check. Ik wacht op mailtjes. Mensen die vragen hoe het met mij gaat of hoe mijn cello-examen was geweest zodat ik eindelijk mijn hart kan luchten. Maar niemand stuurt mij iets. Het lijkt alsof ik niet besta. Ik zit hier en er gebeurt niets. Helemaal niets.

Sinds zaterdagvoormiddag ben ik gebroken. Fysiek én geestelijk. Het was de dag van het jaar waar ik meest naar uitkeek omdat ik eindelijk mijn cello-kunsten zou kunnen tonen aan jury én publiek. Maar mijn examen liep af in mineur. In mijn ogen toch. In de kapel waar het examen doorging, zaten welgeteld 10 (!) mensen waarvan 70% bestond uit leerkrachten en andere cellisten. En als dat nog niet erg genoeg was, was de helft van de jury niet komen opdagen wegens officieel vergissing van datum en onofficieel te mooi weer.

Het examen zelf verliep moeizaam. Hoewel het examen begon om 10.00 – en ik er al was om 9.00 om in te spelen – mocht ik pas als laatste (!) optreden omstreeks 11.30. Ondertussen waren zowel het level van mijn bloeddruk als stress over het maximum gepasseerd. Ik was te gestresseerd. Ik “vergat” te genieten. Mijn vingers vlogen (van het zweet) over de snaren maar deden dat op sommige momenten iets te enthousiast zodat ik een paar keer serieus uitschoof. Dat het tempo van mijn muziekstukken ontzettend hoog lagen, speelde in mijn nadeel. Ik kon nergens “herpakken” en bleef met een verveeld gevoel spelen. Mijn vingers volgenden mijn hoofd niet en dat voelde slecht. Maar zacht uitgedrukt: het trok op niets.

De punten (85%) waren dus ook beneden alle peil. Over de punten van vorig jaar kan ik nu enkel nog dromen. En hoewel er complimenten van leerkracht en andere cellisten naar mijn hoofd werden gesmeten, was dat geen troost. Uiteindelijk hoorde ik achteraf dat ik zelfs de meeste punten van al de cellisten behaalde, maar zelfs dat kon mijn pijn niet verlichten. Ik had persoonlijk gefaald. Ik wist dat ik beter kon, maar ik had het niet kunnen tonen !

Dus, de volgende keer u nog eens een cellist ziet, heb dan ontzettend veel respect, want ik kan u verzekeren: het is geen simpel instrument !

En ik kan het weten want ik had maar 85% !

13 thoughts on “Gefaald

  1. 85% is niet slecht, maar als je weet dat je beter kan, begrijp ik dat je je wat onvoldaan voelt. Maar maak je geen zorgen. Volgend jaar verras je de jury dan maar extra met je kunsten. 🙂

    Maar vooral: blijf zelf genieten van het musiceren. 🙂

  2. Alimonia,

    86% was natuurlijk beter…maar ach ja…Bach had op zijn zevende al muziekstukken geschreven voor hij ooit de kans had gehad om voor een jury te verschijnen! Dus veeg dan maar je snaar aan de 85%.

    proficiat en de groetjes,
    Daniel

  3. I told you, 80% for your cello exam, I will pay you a “gaufre de liège” with chantilly and “fraises” and, if you want, hot chocolate !!!! 85% is more better ! Mmmm when, Alimonia ? When???

  4. En ik was altijd de beste in speed (onderdeel van rope skipping) en had 80 sprongen/ 30 sec. Dit terwijl het gemiddelde 70 sprongen zijn. Maar ik was niet blij (wat hypothetisch is, ik was dolblij).

    Snap je er evenveel van als ik van jou cello-punten snap?

    Ik hoop van wel. Je bent met glans geslaagd + je kreeg complimenten + je bent de beste. Duh? Zelfs mijn kleine zus zou ’t snappen?

  5. 85 % “maar” volgende keer beter zeker? Je mag best fier op jezelf zijn hoor! Ok begrijp je wel vorige keer had je meer. Maar toch ook knap?

  6. Ik denk dat 99% van de mensen die je zullen horen spelen, zullen zeggen: “amai, wat is dat mooi! ik wou dat ik dat ook kon!” Dus voor wie doe je het: voor die 99%, of voor die 1% perfectionisten die in de zaal zitten? Ik stel voor dat je wat filmpkes op YouTube zet zodat wij ook eens kunnen meegenieten 🙂

Geef een reactie

