Afwezig

“Ik denk dat je verliefd bent”, zei mijn moeder op een onverwachts moment aan tafel. “Euh”, zei ik verward. “Hoe bedoel je?”, vroeg ik haar. “Het is toch duidelijk”, voegde ze er aan toe. “Je bent zo verward de laatste tijd. Je moet verliefd zijn”, zei ze. Juist ja, dacht ik bij mezelf. Ik zuchtte, nam mijn bord van tafel en ging zwijgzaam naar mijn kamer. “Was ik maar verliefd”, mompelde ik in mijn eigen toen ik de trap opliep.

Ik maak me eerder zorgen. Alles is begonnen toen ik in slaap ben gevallen in de trein. Voor buitenstaanders klonk mijn verhaal misschien lachwekkend, maar ik maakte mij er serieus zorgen over. Ik ben immers nog nooit van mijn leven in slaap gevallen op een trein of bus. Hoe moe of uitgeput ik ook was. In slaap ben ik nog nooit gevallen.

“Somebody shake me
Cause I, I must be sleeping”

Staind – So far away

Maar bij het in slaap vallen op de trein is het allemaal niet gebleven. Ondertussen ben ik al een paar keer vergeten uit te stappen uit de bus. Zo is het mij al verschillende overgekomen dat ik pas na een paar haltes verderop doorkrijg dat ik “te ver” ben. In alle paniek ga ik dan naar de buschauffeur en vraag om uit te stappen.

Het zijn pas de laatste weken dat ik besef dat ik altijd momenten van afwezigheid heb gehad. Zo is het mij vaak overkomen dat ineens mijn trein weg was. Ik zag dat de deuren dichtgingen, maar ik bewoog mij niet. Ik bleef staan en voor ik het wel en goed besefte was mijn trein weg. Het was alsof mijn geest ergens anders was dan mijn lichaam. Gefrustreerd bleef ik dan maar wachten op de volgende trein. Thuisgekomen vertelde ik niemand over mijn “stommiteit”. Ze zouden het toch niet kunnen begrijpen.

Het is paar de laatste dagen dat ik mij bewuster begin te worden van  mijn periodes van “afwezigheid”. Het beangstigt mij . Wat als dit nog maar het begin is? Wat als het allemaal nog erger wordt en mijn periodes van afwezigheid langer beginnen te duren?

Wat als ik ooit in slaap val en nooit nog wakker word?

7 thoughts on “Afwezig

  1. Alimonia,

    Je zal het nooit weten! en altijd alles dromen zoals je nu bent, nooit wordt je een ouder mens in je droom!

    leuke toekomst!!! 😉 eindelijk hé Alimonia!

    grtjs,
    Daniel

Geef een reactie

