Chaos

Het is chaos in mijn hoofd. Net zoals in mijn kamer. Als het één slechte eigenschap is dat ik heb, is het feit dat ik lui ben in het opruimen van dingen. Het is een familietrekje dat ik van mijn grootouders heb meegekregen. Mijn grootvader was er een echte kampioen in. Hij hield echt alles bij want “je weet maar nooit dat je het ooit nodig hebt”. En ik kon hem toen geen ongelijk geven. Zijn bureau was een ware schatkamer. Wat je ooit nodig had, hij had het zeker. Krantenartikels scheurde hij netjes uit en werd verzameld in plastieken kaften die nooit nog achteraf werden geopend. Ook gedichten hield hij bij. Die schrijf hij dan netjes over. Van het ene boekje in het andere. Ook hier paste hij dezelfde redenering toe: als het ene zou kwijtraken, heb je nog het andere, toch?

Maar mijn familietrekje wordt met de dag erger. Mijn kamer is ondertussen één grote puinhoop. Het ontbreekt mij aan moed om mijn kamer eens volledig op te ruimen. Ik zie de reden niet in waarom ik het wel zou doen? Alhoewel, het zou eigenlijk geen kwaad kunnen want zeggen ze ook niet “een opgeruimde kamer bezorgt een opgeruimde geest?”

Awel. Laat ik dan maar eens snel beginnen !

7 thoughts on “Chaos

  1. Een woord: minimalisme
    Lees daar eens over en er gaat een wereld voor je open. Nu was ik al netjes en opgeruimd van mezelf dus misschien dat het mij daarom zo aansprak. Een sloddervos spreekt het misschien minder aan, maar juist dan kan je er veel van leren!

  2. Alimonia,

    Niet teveel opruimen…laat je eigenheid toch zijn wat het wilt zijn of het liefst zou zijn!
    En daaarbij, als je nog net gepast in je bed geraakt, je kleren terug vindt, pfff…waarom dan opruimen zeg…al eens in een blanco omgeving geleefd? SAAAAAAAIIIIIII ….. opgeruimd is dat SAAI ! ja ? en dan ?

    grtjs,
    Daniel

  3. Ik ben geëvolueerd… van chaoot tot redelijk georganiseerd.
    Mijn stelregel: op tijd eens opruimen. Ik vraag me telkens af: ga ik dit nog gebruiken het komende jaar? Indien neen, dan gooi ik het onverbiddelijk weg (of bied ik het tweedehands te koop aan). Lukt heel goed, less is more!

    1. Tja, ik redeneer zo: als het écht niet in de weg ligt, en andere mensen hebben er geen last van, waarom zou ik dan iets weg doen of opruimen? Je spreekt over evolutie… precies alsof slordig zijn “slecht” is en net zijn “goed”. Daar ga ik dus totaal niet mee akkoord. Mensen moeten je aanvaarden zoals je bent. Op je werk, da’s iets anders 🙂 Daar kan ik een “clean desk policy” begrijpen (en respecteren). Maar thuis? Daar doe ik lekker waar ik zin in heb 🙂 Rommel verzamelen dus! 😉

Geef een reactie

