Winkelhorror

“Ga maar voor”, moet de meest uitgesproken zin door mij van de afgelopen jaren zijn. Het is niet omdat ik een vriendelijk vrouw ben, maar omdat ik er een reden voor heb. Ik heb namelijk een ontzettend grote angst voor winkels en nog meer voor kassa’s.

Ik zal niet zomaar een winkel binnenwandelen omdat ik er toevallig passeer. Nee, voor ik een winkel binnenstap heb ik de winkel al grondig gecheckt. Meestal ga ik dan ook altijd dezelfde bekende winkels binnen. Een wijziging of een onbekende winkel bezorgt mij zodanig veel stress waardoor ik net zo snel terug buiten stap als ik ben binnengewandeld.

Ik haat kleine winkels waar je direct in aanraking komt met het personeel. Je wordt er direct overmand door een vreselijk beangstigend en beklemmend gevoel. Je hebt constant het gevoel dat ze al je bewegingen controleren, analyseren en noteren. En dus ga ik nooit onberekend zo’n winkel binnen.

In grotere winkels heb je een vrijer gevoel. Je kan de winkel op je gemak doorwandelen zonder er lastig gevallen te worden door het personeel. Het nadeel van deze soort winkels is wel het aantal klanten dat hier aanzienlijker hoger ligt. En deze groep van mensen kunnen soms nog ambetanter zijn dan gewoonweg het personeel. Ofwel blokkeren ze de weg met hun karretjes, ofwel staren ze je aan alsof ze nog nooit iemand maandverband of tampons hebben zien meenemen ofwel word je aangesproken omdat ze denken dat je van de winkel bent. Kortom, je hebt er geen rust.

Aan de kassa’s maak ik elke keer opnieuw dezelfde horror mee. Ik zal nooit (!) naar een kassa gaan als ik nog niet weet hoeveel het mij zal kosten en voor ik het geld effectief gepast klaar heb. Een rij mensen voor mij vind ik niet erg, maar vanaf het moment dat er mensen achter mij beginnen te staan, schiet ik in paniek. Ik ben bang dat ze naar mijn gat staren. Dat ze mijn bewegingen observeren – wat doe je anders als je tijd hebt en je moet wachten? – en roddelen over mij. En dus zeg ik op een vriendelijke manier: “Gaat u maar voor. Ik ben iets vergeten”, terwijl ik verdwijn en mij naar een andere kassa begeef.  En zo gebeurt het mij wel vaker dat ik langer aan de kassa’s ronddool dan ik effectief in de winkel heb rondgekeken.

Dus, de volgende keer iemand u nog eens doorlaat, denk dan eens 2 keer na want het gaat hier niet om een vriendelijke daad !

16 thoughts on “Winkelhorror

  1. Vroeger was er na de kassa zelf nog een stukje kassa zodat je rustig de tijd en plaats had om je koopwaar weg te steken nadat je betaald had en terwijl ze al met de volgende klant bezig waren. De laatste jaren is er een trend van kortere kassa’s en sta je daar echt in de weg als je niet direct weg bent, wat ook ik vervelend en ietwat stresserend vind. Maar als ze hun winkel zo inrichten is dat toch hun eigen schuld, niet de mijne of de jouwe !

    1. Mensen zijn gejaagder als nooit te voren. Vroeger deed men een “klapke” aan de kassa met Juul, Piet of Hans. Nu is er geen tijd meer voor. Iedereen is gestresseerd. Ik denk dat dat ook meespeelt.

  2. Alimonia,

    Geeft niet hoor, iedereen heeft wel zijn afwijking! Je bent geen gevaar voor de maatschappij met dit klein ongemakje, waarbij jij ten slotte alleen het nadeel van hebt…ja toch!

    groetjes,
    Daniël

    1. Nog dit er aan toevoegen: na mijn eerste reactie te hebben gegeven op deze posts, heb ik boodschapjes gedaan, je zou het niet geloven hé, maar ik heb vier knappe dames voor gestoken aan de kassa!!! Kwestie dat zij nu eens de kans kregen om naar een mooi kontje te kunnen staren…en ja hoor…ze mopperden niet tegen!

      grtjs, Daniël

  3. Je bent niet de enige. Er zijn nog mensen die moeite hebben om zo maar een winkel binnen te stappen. Het niet zo vreemd en zeker geen reden tot schaamte. Soms heb ik dat ook. Het hangt wel af van het soort winkel – ik ga rapper een krantenwinkel binnen stappen dan een kledingwinkel. Er zijn wel winkels waar ik voor geen geld meer naar binnen zou gaan wegens onbeschoft personeel.

  4. Pffft … precies of die mensen zijn beter dan jij?
    Wat kan het jou schelen wat ze van jouw kont denken? Heb je hun kont al eens bekeken?
    (of die van mij? 😉 )

Geef een reactie

