BMI versus IQ

Volgens mijn broer is mijn BMI groter dan mijn IQ. Hoe je het ook draait of keert, je kan het op geen enkele manier positief interpreteren. Het grappige eraan is wel het feit dat ik juist in die week de opmerking van iemand kreeg dat ik misschien wel eens hoogbegaafd zou zijn. Het was niet de eerste keer dat ik die opmerking kreeg. Nu, ik moest beide personen teleurstellen want als het één ding was waar ik zeker van was dan wel het feit dat ik niet hoogbegaafd zou zijn.

Ik heb op school altijd moeten knokken om iets of wat deftige punten te behalen. Geschiedenis, aardrijkskunde en talen waren een regelrechte ramp. Ik weigerde dan ook steevast om dingen vanbuiten te leren. Er is niets dommer dan dingen vanbuiten te leren. Zelfs een aap kan je dingen aanleren. Wiskunde en economie gingen dan wel weer een stuk beter. Het waren vakken waar de “vanbuitenstudeerders” door de mand vielen. Voor die vakken moet je kunnen nadenken. Begrijpen. Analyseren. Datums en landen onthouden is niet alleen onnozel maar ook onbelangrijk. Tegenwoordig is alles op internet te vinden, dus waarom zou ik in godsnaam dingen die je overal kunt raadplegen? Als ik op reis zou gaan, zou ik een gps of op zijn minst een kaart meenemen. En mocht ik die vergeten of kwijt spelen dan bestaat er nog altijd iets zoals internet, telefoon of gebarentaal. Maar ik hoef toch niet te weten hoeveel inwoners een bepaald land bevat? Die zal ik wel ter plaatste tellen als ik er ooit ben.

Maar hoeveel procent de appelsienen duurder zijn in de carrefour dan de aldi is niet op 123 op internet te vinden. Enkel hersenen (en eventueel gebruik van rekenmachine) zullen je hierbij kunnen helpen. Daarom dat ik ook altijd ontzettend hard oplette in de les. Ik wou mij later zeker niet in het zak laten zetten. Het is niet voor niets dat ik later gewoon bij de beste oplichters van het land werk ben gaan zoeken. De bank. Wil je niet opgelicht worden, dan moet je er gewoon zelf voor werken. Toch?

Het zal jullie ook vast niet verbazen dat ik, als kleine strever, bijkomende oefeningen aan de leerkrachten ging vragen. Niet om te slijmen, maar omdat ik er mijn vrije tijd mee vulde. Ik vond het heerlijk om ’s avonds laat boven mijn boeken te hangen en vraagstukken op te lossen. Mijn extra motivatie werd door mijn medeleerlingen nooit in dank afgenomen. Ik heb er mij nooit iets van aangetrokken. Ik deed mijn ding en dat was verdomd lastig op die leeftijd.

Ook later ging mijn liefde naar vakken als statistiek en financiële algebra. Zonder te overdrijven, kan ik je zeggen dat ik soms het gevoel had dat ik een tikkeltje slimmer was dan de leerkracht zelf die de indruk gaf dat ze zelf niet begreep wat ze aan het uitleggen was. Dat bijna de helft van de studenten herexamen statistiek had, was dus ook geen wonder. Het mirakel was dat ik wel met een 20/20 rondliep en niemand dat begreep.

En toch heb ik mij nooit slim gevoeld. Ik heb altijd hard gewerkt. En hard werken loont. Zelfs al heb je talent voor iets, je moet er nog altijd iets voor doen. Je wordt geen ster uit het niets. Zo werkt het jammergenoeg niet.

En je kan mij vertrouwen want ik ben het nog steeds niet, zelfs al is mijn IQ kleiner dan mijn BMI !

12 thoughts on “BMI versus IQ

  1. Alimonia,

    Als je broer zegt dat je BMI groter is dan je IQ, dan is hij misschien wel hoogbegaafd om zo iets te kunnen opmerken! Nog een vraagje: kunnen pestkoppen zoals broers of zussen hoogbegaafd zijn?

    groetjes,
    Daniël

      1. Niet gesnapt? geeft niet, ’t zal ook aan mij liggen, mijn BMI is ook hoger dan mijn IQ, en toch voel ik me slim, want als er iets is wat we allemaal evenveel hebben dan is het verstand! ja toch: want iedereen voelt zich de slimste 😉 van den hoop!
        grtjs, D.G.

  2. Hmm, een BMI tussen de 20 en 25 is goed en een IQ van 100 blijft gemiddeld.
    Of er is iets mis met jullie gewicht of er ontbreekt enig inzicht in getallen.
    Maar goed beide zijn simpele weetjes ……….

    Gezond verstand groet

      1. http://www.voedingscentrum.nl/nl/bmi-meter.aspx?gclid=CJelgKfWzKoCFYeCDgodokCl3A deze link helpt je om jouw BMI uit te rekenen. Jouw foto’s geven mij de indruk dat je onder de 20 uitkomt. Jouw blogs geven mij de indruk dat je IQ boven de 100 uitkomt. Maar daar zijn alleen maar allerlei verwarrende testen voor te bedenken.
        Trouwens jouw foto’s tonen aan dat je zeer goed gevormd bent. De reacties van sommige mannelijke bloglezers beamen dit mijns inziens.
        Vriendelijke groet

  3. Heel erg herkenbaar, dat was ook een kwaal waar ik last van had op school. Ik weigerde woordjes, jaartallen en plaatsen te leren. Dat is zo hersendodend, ik ben geen computer. Simpelweg alles in mijn kop stampen is niet aan mij besteed. Ik vind het leuk om dingen te leren, maar dan wel graag dingen die ik kan doen of juist vakken waarbij je logisch moet nadenken.

  4. Misschien toch maar eens een IQ-test laten afnemen. Schoolresultaten zeggen nl. niet veel. De schoolloopbaan van hoogbegaafden is dikwijls niet eens zo briljant omdat sommige dingen ze totaal niet boeien. Je hebt trouwens een club van hoogbegaafden, Mensa.

Geef een reactie

