Schim

Ik kijk al jaren niet meer in de spiegel omdat ik bang ben voor wat ik te zien ga krijgen. Ik heb nooit van mezelf gehouden. Nooit. Noch van mijn lichaam als van mijn karakter. En dus creëerde ik maar een persoon waar ik mij kon achter verschuilen. Een emotieloze vrouw. Een ijskoningin. Zodat ik nooit teleurgesteld en gekwetst zou worden. In en door niemand.

In het begin was het een tijdelijke oplossing omdat ik jaren gepest werd. Toen ik na al die jaren van hen verlost werd, bleef het personage. Uit gemakzucht. En angst. Ik was bang voor wat ik achter het dik vel zou vinden. Ik was bang voor mezelf. Dat ik er na al die jaren nog steeds niet van zou houden. Maar hoe kan je van iemand houden zonder haar of hem te leren kennen?

Ondertussen zijn de jaren verstreken en verschuil ik mij nog steeds achter haar.

Ik ben niet wie ik ben. Ik ben niet hoe ik mij voordoe en ik ben niet hoe ik zou willen zijn.

Ik ben een schim geworden.
Van mijn eigen schaduw.

5 thoughts on “Schim

  1. Het beeld van foto’s of video’s intrigreert mij. De muziek van je stem en jouw cello bekoort mij. Maar jouw naam of woonstede ken ik niet.

    Door een masker toon jij je deels je gevoelens en wensen.

    Toch zal ik hier en nu nooit jouw wensen of gevoelens mogen vervullen.

    Maar zeker weet ik dat jij ooit van jouw eigen wensen en gevoelens zult genieten.

  2. Heel herkenbaar, ik ben 22 en zat tot voor kort in hetzelfde schuitje. Maar toen kreeg ik kanker en kon ik het niet langer volhouden, ben in een jaar tijd langzaamaan mezelf geworden. Hopelijk lukt het voor jou!

  3. Als ik dit stukje lees en herlees, dan heb ik eigenlijk maar één opmerking/bedenking. In feite maar één woord dat in mij opkomt en dat is liefde. Iets zegt mij dat je dat precies mist. Ik ben er vrij zeker van als jij iemand leert kennen die van je gaat houden zoals je bent, dat je een ander persoon zult worden. Dat je gaat open bloeien. Dan verdwijnt de schaduw en de schim en naar voren komt de vrouw die je bent.

Geef een reactie

