Oogkleppen

Wat ik voel is al lang niet meer van tel in deze wereld. Het is enkel belangrijk wat ik presteer op het werk, in bed, op mijn cello en op quizzen. Hoe ik mij echt voel, is maar bijzaak. Zeker in deze egoïstische wereld waar bijna iedereen met oogkleppen rond loopt. Mensen kijken naar elkaar als bezoekers in de zoo naar tamme beesten kijken. Ze vinden het “erg” en “zielig” maar eenmaal thuis vergeten ze  de miserie.

Mensen willen niet meer de realiteit onder ogen zien. Ze sluiten hun ogen voor het kwade en verdwijnen liever in hun fictieve wereld. De facebookwereld waar je oneindig veel vrienden hebt en je u altijd “belangrijk” voelt. Het is allemaal maar relatief. Je account deleten zou door je meeste “vrienden” niet eens opgemerkt worden.

In deze wereld worden er geen echte vragen meer gesteld. Enkel “wie zijn we?” en “wat doen we hier?” vragen we ons af. En dat zijn nog geen eens echte vragen. Bijna niemand stelt zich vragen over zijn medemens. Hoe die persoon zich “echt” voelt en wat zijn of haar probleem eventueel is. Nee. Niemand luistert nog naar elkaar. We zijn te druk bezig met ons eigen – natuurlijk belangrijker – leven. Het zal u dan ook niet verbazen dat het merendeel van de bevolking meer zijn psychiater dan zijn “echte” vrienden ziet.

We hollen van de ene naar de andere plaats zonder de tijd te nemen om rond te kijken. Bende egoïsten. Dat is wat we zijn. Niemand geeft om elkaar. Enkel om zichzelf.

Ik heb me daar sinds kort bij neergelegd. Ik praat niet meer over mijn gevoelens. Mijn emoties. Mijn frustratie. Mijn boosheid. Mijn verdriet.

En dus loop ik sinds kort met oogkleppen op.

Het is eens wat anders dan een bril.

7 thoughts on “Oogkleppen

  1. Goed idee het opzetten van die oogkleppen. Mag ik je aanraden ze selectief ook af te zetten?
    Het is in de echte wereld als op facebook…
    Ik zet mijn oogkleppen doorgaans af als ik “thuis”kom. Het aantal mensen bij wie dat gebeurt is op twee handen te tellen, en dan heb ik nog wat vingers over.

  2. Hier heb je nu eens volledig gelijk in. We leven momenteel in een ‘facebook-dimensie’. Niemand geeft nog om een ander en kijkt alleen maar naar zichzelf. Maar toch zijn er uitzonderingen en zo te lezen ben jij zo iemand. Zelf heb ik een bepaalde volgorde van belangrijkheid in mijn leven vastgelegd en dat is: mijn kinderen, mijn familie, mijn vrienden en achteraan ergens sta ikzelf. En nee, ik doe geen oogkleppen op. Dat moet jij ook niet gaan doen. Juist door het niet opdoen van die oogkleppen kunnen we misschien de andere overtuigen of laten zien dat er nog een andere wereld bestaat dan enkel hun wereldje. Mooi blogje.

  3. Alimonia,

    Eerlijk gezegd, soms ben ik blij dat ik oogkleppen heb !!! En het zou best kunnen, van overtuigd zelfs dat het tegenover de medemens, en de medemens tegenover mij ook, het nodig is ze te gebruiken, af en toe.

    Wie zou ik zijn, tz zeggen dat ik er geen heb!!!

    grtjs,Daniel

Geef een reactie

