Miss tombola

Het was op een gewone alledaagse werkdag dat ze ineens naast mij stond. Een vrouwelijke collega die ik nog nooit eerder had gezien. Omdat ze nog minder charisma dan een muurbloempje had, was dat niet zo onopmerkelijk. Op een saaie, ongeïnteresseerde manier vroeg ze of ik meedeed met de tombola. Aangezien ik onverwachtse dingen haat, antwoordde ik kort “neen”. Voor de eerste keer gaf haar gezicht enig teken van emotie. “Het is voor het goede doel”, zei ze. “Sorry, geen interesse”, zei ik zonder er verder over na te denken en ik hervatte mijn werk. Mijn collega, die alles had gevolgd, gniffelde terwijl ze afdroop.

De volgende dag stond ze weer aan mijn bureau. “Tombola?” vroeg ze opnieuw. Ik keek verbaasd op. Dat meen je niet, dacht ik bij mezelf. “Neen”, zei ik beleefd. Had ze nu nog niet begrepen dat ik geen lotje wou kopen? Niet voor de tombola en niet voor het goede doel! Als ze nu nog een naaktkalender van knappe mannen verkocht voor het goede doel, zou ik er nog over nadenken, maar dit goed doel zei me helemaal niets. Teleurgesteld vertrok ze aan mijn bureau. Tijdens de middagpauze kwam ik te horen dat ik de enigste persoon op het verdiep was die niet met de tombola had meegedaan. So what, dacht ik bij mezelf. Ik laat mij niet chanteren. Zelfs niet voor een goed doel.

Uiteindelijk kwam Miss Tombola aan voldoende geld om naar Afrika te gaan. Samen met nog andere zou ze een rondreis met de fiets maken. Voor het goede doel weliswaar. Toen ik op een gegeven moment hoorde dat ze gevallen was en 4 ribben had gekneusd en er 2 had gebroken, kon ik mezelf niet bedwingen om lichtjes te lachen.

Kijk. Als iedereen nu eens mij had gevolgd en het goede doel niet had gesteund had ze nu niet 6 weken thuis gezeten en gecrepeerd van de pijn.

Dus denk de volgende keer 2 keer na als u nog eens iemand ziet rondkomen voor een tombola.

Zeker als het gaat over een goed doel.

4 thoughts on “Miss tombola

  1. Alimonia,

    Groot gelijk! En daarbij, vele van die goede doelen acties dienen voor sommige een reden om eens een leuk snoepreisje mee te nemen , moeten er dan zogezegd ook heen??? Op wiens kosten? Juist, op de kosten van de lotjeskopers. Moesten ze er niet heen mogen op de inkomsten van de actie, ze zouden GEEN lotjes verkopen hoor. Per schijf van 100€ komt er nog geen 5€ bij die sukkelaars toe, de rest gaat op in reizen, hotels en dergelijke. Opportunisme van de hoogste rang zijn die goede doelen acties, je zou eens moeten weten hoeveel bedrog daar achter schuil gaat. Ik persoonlijk doe daar ook niet aan mee.
    Grtjs Daniel.

  2. Alimonia,

    Moet het effe melden, maar de teller van je bezoekers op je blog, loopt gelijk evenredig met de teller van mijn km-stand in mijn auto… ook wel toeval zeg 😉 😉 wat nu niets te maken heeft met een tombolalala, niet op letten maar gisteren een slag gehad op mijn hoofd van een of andere cupido op valentijnsdag!

    grtjs, D.G.

Geef een reactie

