Respectloze nieuwkomer

Waar is het hebben van respect voor uw medemens gebleven? In mijn jeugdjaren had je respect voor ze. In welke hoedanigheid of situatie die persoon zich ook bevond. Voor mensen die achter je liepen, hield je vrolijk de deur open, voor oudere personen stond je  spontaan je plaats af en naar je gloednieuwe collega’s luisterde en gehoorzaamde je. Van dat laatste is er blijkbaar al lang geen sprake meer van. Luisteren blijkt voor de huidige jeugd een ver en duister verleden.

Toen ik begon aan mijn carrière was er geen enkele vezel in mijn lichaam dat er ooit aan heeft gedacht om niet te luisteren naar de ervaren rotten. Want dat waren ze allemaal voor mij. Ik kwam rechtstreeks van de schoolbanken en had dus geen ervaring. In de professionele wereld had ik niets verwezenlijkt en dus werd er mij wijselijk het zwijgen opgelegd. Luisteren en zwijgen waren de kernwoorden die mij door de eerste maanden hebben geloodsd.

Uren heb ik geluisterd naar het gezever van bepaalde collega’s. Achteraf gezien waren het nutteloze gesprekken die er alleen maar voor zorgden dat ze minder moesten werken. Want zij kenden de trukken van de foor waardoor hun werk doorgesluisd werd naar onassertieve collega’s maar mijn werk bleef gewoon liggen !

Na verloop van tijd, als ik meer ervaring had gekweekt, begon ik mij te positioneren in het werkveld. Ik lanceerde voorstellen. Initiatief nemen, noemen ze dat in evaluatietermen. In werktermen is dat een werkwoord: “profiteren”. Want dat is wat je moet kunnen als werknemer. Op een creatieve manier collega’s vinden die zonder dat ze het weten, je werk overnemen. En dat is een kunst die niet voor iedereen is weggelegd.

Na 5 jaar dacht ik deze week eindelijk mijn kans gezien te hebben, namelijk een gloednieuwe werkkracht. Maar na 3 dagen heb ik mijn plan al moeten begraven. Deze werknemer is namelijk eentje van de jonge generatie en laat dat nu net iemand zijn die geen respect heeft voor zijn collega’s. Of beter gezegd voor de ervaren rotten waar ik tegenwoordig toe behoor.

Uit het feit dat hij niets noteert en meer naar buiten kijkt dan naar zijn pc, kan ik afleiden dat deze jonge gast denkt al alles te weten en te kunnen. Jammer genoeg, voor hem en mij, is dat niet waar. Door zijn nonchalante houding en het negeren van aangereikte hulp, maakt hij talrijke fouten. Fouten die ik samen met hem moet rechtzetten en waarna ik voor een tweede maal mijn uitleg kan doen. Maar deze maal langzamer en op een eenvoudigere manier. Het is allemaal extra tijd die ik met plezier aan respectloze idioten spendeer.

U kan zich dus al levendig voorstellen dat ik de laatste tijd meer werk heb dan voorheen en ik mij had voorgesteld.

En daar gaat dus mijn plan om voor één keer te profiteren want de enigste persoon die in zijn vuistje lacht is de nieuwkomer. Damn it. Het lijkt wel de omgekeerde wereld.

6 thoughts on “Respectloze nieuwkomer

  1. Alimonia,

    Wat een verhaal, en je bent zelf nog zo jong! Hij of zij zou zich moeten optrekken aan jou…maar denk er aan, er komt een dag, over 25jaar ongeveer…dat deze jongeren zullen zeggen: zeg oudje, waneer ga je op pensioen???want ik zou graag op JOUW plaats willen zitten…geloof me maar!
    Grtjs , Daniel Gustaaf

  2. Inderdaad, en dat is onze toekomst. Maar gelukkig kun je ze niet allemaal over dezelfde kam scheren. Ik ken ondertussen al een aantal jongeren die echte strevertjes zijn. Onze toekomst ligt in hun handen want die nietsnutten zullen het toch niet ver brengen. Hun ogen moeten nog open gaan.

Geef een reactie

