Open brief aan de dirigent

Beste dirigent,

Enige tijd geleden bent u mij komen halen nadat u mijn meesterlijke punten had gekregen via de muziekschool. Ik moet u bewonderen, want u had ontzettend veel lef. Maar wat mij nog het meest van al verbaasde was het feit dat u ontzettend veel vertrouwen in mij had. U wou mij in uw orkest, ook al had u nog geen noot van mij gehoord. Zelfs toen ik bij de eerste repetities niet direct kon meevolgen, bleef u vertrouwen hebben in mij. “Cello spelen is niet zo eenvoudig als een blaasinstrument”, zei u mij. Ondertussen zit ik nu al weken in uw 50-koppig orkest. Als enigste cellist, was dit zowel voor mij als voor u een ontzettend grote lijdensweg. Wij moesten iedereen er van overtuigen dat ik wel degelijk in het orkest paste. Ondertussen zijn we daar aardig ingeslaagd. Maar aan alle mooie liedjes komt een einde en dus ook aan het uwe. Deze mail is niet enkel een bedankings- maar ook tevens een afscheidsmail. Want ja, u leest het goed. Ik verlaat bij deze uw orkest. Het is u waarschijnlijk niet opgevallen, maar ik ben ontzettend onzeker. Als enigste cellist is dat ook niet echt motiverend. Keer op keer wordt ik geconfronteerd met blikken van andere muzikanten. Ze kijken naar mij alsof ze nog nooit een cello van dichtbij hebben gezien. Als ik speel, worden hun blikken nog ernstiger. “Wat doe ik hier?”, vraag ik mij elke keer opnieuw af. Hun woordeloze uitdrukkingen wegen harder door dan uw lofwoorden. Het is tevens ook een ontzettend moeilijke opgave om als amateur tussen een hoop professionele muzikanten te zitten. Bij hun gaat het niet om de muziek te kunnen spelen, maar om te musiceren. Dat is iets, wat ik niet direct kan. Eerlijk toegegeven is het ook niet echt motiverend als professionele muzikanten liggen te zeuren over het feit dat hun partituur onspeelbaar is. Wat moeten de amateurs tussen hen wel niet denken? Jammer genoeg heeft dat niet enkel direct effect op mijn zelfvertrouwen maar ook op mijn motivatie. Beiden ben ik de afgelopen weken kwijt gespeeld.

Ik wil u bedanken voor uw tijd, vertrouwen en geduld in en voor mij.

Alimonia

8 thoughts on “Open brief aan de dirigent

  1. Alimonia,

    Ook een dirigent is een onderdeel van het orkest, even belangrijk als de muziekanten , niets meer maar ook niets minder! Het ene kan niet zonder het andere…maar ook even kwetsbaar hoor! Dus je niet inlaten met een oordeel van een ander… Uiteindelijk is het jouw talent die langs je vingertoppen de snaren doet trillen en kan jij best van dit genieten!
    Je weet al lang dat kunstenaars inwendig genieten van wat ze uitwendig op het podium doen…

    Grtjs, daniel

Geef een reactie

