Klassiek concert

Dat ik een liefhebber ben van klassieke muziek is geen geheim. Geregeld pik ik dan ook een concertje mee. Al moet ik er wel bij vermelden dat dit de laatste jaren fel verminderd is. De ergernissen stapelen zich te veel op. Zo ook afgelopen weekend waar ik mij nog eens in de bevallige concertzaal Bozar vertoonde. De gemiddelde leeftijd van de bezoeker lag (zonder te overdrijven) op 65 jaar. Dat de ticketprijs (52 EUR voor de beste plaats) er voor iets tussenzat, verwondert me niet. Met de oudere bezoekers heb ik op zich geen probleem, maar wel hun hautain gedrag en alles dat daar mee te maken heeft. Ook jongeren in hun jeans kunnen genieten van klassieke muziek. En dus hoef ik hun neerbuigende gedrag niet te pikken. Tijdens het concert was het – daar kan het cinemavolk nog van leren – ijzig stil. En zo hoort het ook, maar het overdreven gekuch na een bepaald nummer gaat een brug te ver. Hoe in godsnaam kan je uw “gekuch” inhouden en het op “commando” loslaten? Ik snap er niets van.

Tijdens de pauze swingen de drankprijzen uit de pan. 2,5 Euro voor een glas cola. 9 eur voor een glas champagne. Zijn de ticketprijzen nog niet voldoende? Ook het programma-boekje is te betalen. 4 eur om te weten te komen wat ze nu juist aan het spelen zijn.

Gewoonweg absurd.

Mij zien ze daar niet meer.
Toch niet als bezoeker.

5 thoughts on “Klassiek concert

  1. Eigenlijk wel schandalig. Kan je niet naar klassieke concerten in cultuurcentra? Natuurlijk niet dezelfde sfeer als in een zaal zoals Bozar, maar met evenveel respect voor de kunst.

Geef een reactie

