Seut vs Rebel

Rebelleren terwijl je een seut bent, is onnozel, maar wel iets wat ik steeds opnieuw lig te proberen. Het feit dat ik een seut ben, wil ik niet accepteren, maar een echte rebel wil ik langs de andere kant ook niet zijn. Samengevat ben ik dus niets. Noch een seut noch een rebel. Hoe graag ik ook een eigen identiteit zou willen hebben, of één of andere persoonlijkheid, ik moet toegeven dat ik het niet heb en nooit zal hebben. Ik observeer mensen om ze achteraf gewoon na te zeggen of na te doen. Mijn blog – in al zijn opzichten – is mijn manier om te rebelleren, maar eerlijk toegegeven, ook hier faal ik. Ik zal nooit deel uit kunnen maken van de echte rebels. Tevens omdat ik ze niet (wil) begrijpen maar tevens ook omdat ze mij niet appreciëren. Ze voelen dat ik mijn best probeer te doen. Dat ik niet “echt” ben.

Waarom is het zo moeilijk toe te geven aan mezelf dat ik een seut ben? Waarom wil ik blijven moeite doen om ergens bij te horen waar ik helemaal niet wil bijhoren? Waarom maak ik het mezelf zo complex? Rebelleren is iets wat je in je puberteit hoort te doen, maar die periode ben ik al lang ontgroeid. Is het daarom waarom ik steeds contact lig te zoeken met 15-jaren? Probeer ik op die manier mijn verloren tijd in te halen? Hoop ik echt dat ze ooit zullen: “Alimonia, we zijn blij met jou in onze groep.” Nee. Nooit zal ik nog deel uitmaken van de groep pubers.

Misschien wordt het eens tijd dat ik al mijn moed en energie bijeenraap om de groep der volwassenen te betreden. Want zeg nu eens zelf: is dat niet gewoon een groepje seuten bij elkaar?

14 thoughts on “Seut vs Rebel

  1. Waarom wil je jezelf per se zo een etiket opplakken ? Volgens mij is jezelf zijn al meer dan goed.
    Als ik uit (43 jaar) ervaring mag spreken : hoe ouder hoe beter in mijn vel, ik trek me dus minder en minder aan wat anderen over mij denken !

  2. De definitie van ‘seut’ is waarschijnlijk voor iedereen verschillend. Ik voel mij soms ook zo, zoals je het beschrijft – hoewel het waarschijnlijk over een totaal verschillende situatie gaat. Ik voel me soms een seut, omdat ik amper drink en niet graag uitga, omdat ik liever thuis een boek lees, omdat ik heel perfectionistisch ben (ook op schoolvlak)… Maar eigenlijk redeneer ik dan vanuit het perspectief van anderen: ik denk dat ZIJ dat zullen denken, terwijl ik dat zelf eigenlijk helemaal niet erg vind. Soms wil ik dat anderen zien dat ik géén seut ben – maar uiteindelijk is het belangrijker dat ik zelf tevreden ben…

  3. Je smijt hier met cliché dat het niet mooi meer is. ‘Rebelleren is iets wat je in je puberteit hoort te doen’? Sinds wanneer? Rebelleren is niet gebonden aan leeftijd.
    Daarnaast zijn er blijkbaar maar twee soorten mensen: rebellen en ‘seuten’. Veel keuze is er niet hé. Wel: ik ben geen rebel en ook geen ‘seut’. Ik ben Flater. 😛

  4. Ik ben geen seut,……en ook geen rebel, maar een madam die met haar 2 voeten in het leven staat, met af en toe wat stress,……waar ik dan wel van ga rebelleren 🙂 en als je 26 bent mag je nog meisje zijn, al dan niet in de gedaante van een seut 🙂

Geef een reactie

