Ik kan het niet

Gefrustreerd. Dat is hoe ik de laatste dagen rondloop. Wat ik ook doe, waar ik ook kijk of luister. Iedereen lijkt gewoon in alles beter te zijn als mij. In fotografie. In schrijven. In werken. In muziek maken. In alles. Ik lijk wel een complete mislukkeling te zijn. Ik heb me altijd al minderwaardig gevoeld, maar ik dacht via mijn creativiteit een uitweg gevonden te hebben. Want creativiteit is iets wat je niet kunt leren. Je hebt het of je hebt het niet. Ik dacht dat ik ‘het’ ook had, maar daar vergis ik mij nu in. Ik heb het niet. Ik kan het niet. Ik snap het niet. Fotografie. Schrijven of muziek maken. Ik kan er geen hol van.

Tegenwoordig is iedereen fotograaf. Schrijver of muzikant. Iedereen lijkt vol te zitten van geweldige ideeën. Je kan geen site openen waar niemand zijn of haar talent op te ontdekken valt. Misschien moet ik wel stoppen met het volgen van bepaalde mensen hun werk. Ze inspireren mij niet. Helemaal niet. Integendeel. Ze geven mij een vreselijk gevoel. Een gevoel dat ik er niets van kan. Dat ik maar een prutser ben. Een amateur. Een wannabe. Elke keer opnieuw word ik geconfronteerd met hun meesterlijk werk. Ze zijn knap. Succesvol. Hebben persoonlijkheid. Schrijven geweldig, maken sexy zelfportretten en lijken daarbovenop nog eens een interessant leven te hebben.

Vroeger waren fotografen schaars. Ze waren apart. Anders. Nu lijk je een freak te zijn als je geen camera in je buurt hebt liggen. Van alles en nog wat nemen we foto’s, bewerken we ze met de meest achterlijke programma’s en gooien ze direct online. Onervaren mensen winnen fotowedstrijden met foto’s genomen door één of ander smartphone. Modellen zijn nog bekender door hun blogs met zelfgenomen foto’s. Waar gaat dat allemaal naar toe? Moeten we tegenwoordig alles zo snel “liken” en de hemel inprijzen? Is er nog plaats voor echte creativiteit of wordt er alleen nog maar gewoon gekopieerd? Of zijn ze gewoon echt goed en loopt de wereld tegenwoordig vol met creatieve mensen?

Hetzelfde verhaal met schrijvers. Vroeger waren eenzaten of mensen met een hoek af schrijver. Tegenwoordig schrijft iedereen die net oud genoeg is om achter een pc te kruipen. Wie niet schrijft,  heeft geen leven. Wie geen blog heeft, is niet belangrijk. Wie geen boek de laatste jaren heeft uitgebracht is een unicum. Iedereen met een bepaald aantal fans achter zich, brengt een boek uit. Over weet-ik-veel-wat. En dan vraag ik mij af: wie koopt deze boeken en nog beter, wie leest die rotzooi? Of zijn het echt interessante boeken die je 10 keer op een jaar uitleest?

Naast de fotografen, schrijvers kunnen we er ook de muzikanten onderbrengen. Muzikant zijn we allemaal.  Zelfs als we geen gevoel voor ritme of toon hebben. De pc helpt deze muziekanalfabeten toch een muziekcarrière te bezorgen. Maar wat met die mensen die uren oefenen met hun instrument? Waar komen zij terecht? Wat gebeurt er met hen als de pc tegenwoordig bijna alles al overneemt? Waar is het respect voor echte muzikanten? Wat zouden Bach, Beethoven, Mozart of Johannes Brahms zeggen als ze terug tot leven konden gewekt worden?

Dus. Waarom zou ik nog fotograferen, schrijven of muziek maken?
Iedereen is gewoon beter dan mij.
Ik kan er niets van.

25 thoughts on “Ik kan het niet

  1. Ik volg je blog heel graag – omdat ik je wél creatief vind 🙂 (Bij de link naar ‘sexy zelfportretten’ had je trouwens net zo goed een link naar je eigen blog kunnen plaatsen 😉 )
    Het gaat erom om zélf tevreden te zijn met wat je doet en het ook gewoon graag te doen – als je vergelijkt zorgt dat altijd voor een slecht gevoel… Neem nu mijn blog: ik ben 75% van de keren tevreden over de inhoud, maar de bezoekersaantallen die ik heb stemmen niet overeen met mijn tevredenheid om het zo te zeggen. Als ik dat dan vergelijk met grote blogs, vind ik mijn blog betekenisloos en zou ik hem net zo goed kunnen verwijderen, maar ik blog gewoon graag, dus blijf ik dat doen (of ik ben gewoon zo koppig om door te blijven gaan 😉 )
    Bovendien hebben de grootste creatievelingen niet altijd het meeste succes.. Om dat maar weer op mezelf te betrekken: ik wil schrijfster worden, maar niet van 50 tinten boeken, ik mag daar niet aan denken! Nochtans heeft dat boek énorm veel succes…
    Dus gewoon blijven doen wat je graag doet zou ik zeggen en dat vooral blijven graag doen! 🙂

  2. De link naar sexy zelfportretten… Dat is een ontzettend mooie & sexy vrouw. Daarbovenop neemt ze nog eens heel leuke zelfportretten….. Daar kunnen mijn foto’s niet aan tippen !

    Natuurlijk moet je bloggen, fotograferen of muziek maken voor jezelf…. maar als je nooit tevreden bent, haal je er dan nog wel voldoening en plezier uit?

    Ik denk dat in jouw geval het moeilijk is om het te “maken” als schrijfster…En dat het best heel frustrerend is dat zo’n 50 tinten grijs boek het heel goed doet…. Dat snap ik niet, maar misschien moet ik het maar eens lezen 😉

    En, dat is mijn raad, doe nooit iets waar je niet achter staat.

    1. Maar misschien kun je wel tevreden zijn als je niet gaat vergelijken? Of misschien kun je gewoon wel leren tevreden zijn met wat je maakt? (al is dat natuurlijk vééééél gemakkelijker gezegd dan gedaan – ik ben er ook geen kampioen in vrees ik).
      Op zich zullen er altijd mensen zijn die in iets beter zijn. Als dat jou tegenhoudt om iets te doen, moet je helemaal nergens meer aan beginnen…

    2. ik denk dat je nu zelf het antwoord geeft: doe nooit iets waar je niet achter staat

      De grootste successen zijn geboren uit passie. Mensen die helemaal niet bezig waren met succes behalen of de vraag wat de ander er eigenlijk van vindt. De echte kunstenaar heeft een drive. Die kan niet anders dan schilderen/muziek maken/ fotograferen. Het moet eruit, anders ga je kapot.

      Juist die kunst leeft. En volgens mij heb jij die passie ook. En dat er heel veel andere mensen zijn die ook creatief zijn of een passie hebben. Lekker boeiend. Er zijn nog veel méér mensen die het kunnen waarderen en dus ook jouw werk appreciëren.

  3. Know the feeling! De frustratie om uren per dag Bach te oefenen en soms geen stap vooruit te komen. Maar de aanhouder wint! Je kunt altijd beetje bij beetje beter worden! Iedereen heeft daarin goede en slechte dagen. Ik ben ook een wannabe tegenwoordig: een wannabe Lemmens student. En ik vind niet dat het eindresultaat het belangrijkst is (alhoewel het in mijn geval er wel toe doet), maar de weg ernaartoe. Proberen op zich om een goede muzikant te zijn, vind ik al bewonderenswaardig. En de uiteindelijke beloning in de vorm van eindelijk iets kunnen spelen, komt langzaam maar zeker! 😉

    1. Bach is dan ook niet gemakkelijk ! Helemaal niet ! Mijn leerkrachte zei vroeger altijd: “wees blij dat je Bach mag spelen, sommige leerlingen zullen dat nooit spelen”.
      Ik ben eerlijk wel benieuwd hoe goed jij bent. Wanneer treed je op? 🙂

      1. Geen idee. Mijn Bach is volgens mijn leerkracht nog niet goed genoeg voor mijn ingangsexamen binnen 3 weken, dus zal hij voor het einde van het jaar zijn. 🙂

  4. Alimonia,

    Ooo… bedoelde je dit! Nou dat kan ik ook allemaal niet en waarschijnlijk ook nog velen met mij.
    Onlangs was ik bij een klassiek concert van Sinfonia Rotterdam en de balletvoorstelling “Hartslag” van het gezelschap Introdans. Het was een lust voor oor en oog, maar om dat te kunnen moet je wel van heel goede huize komen. Heb plezier in de dingen, die je wel kan en ook nog leuk vindt.
    Eens vroeg iemand mij om een haiku/senryu te schrijven op de vraag ” Wat is Kunst “.
    —————————————————————-
    hoezo , wat is kunst
    jouw kunst , mijn kunst………elk zijn kunst
    kunst is het uiten
    —————————————————————-

    Schep je eigen kunstuiting!

    jeer

  5. Ik kan niet schrijven, niet fotograferen, noch een muziekinstrument spelen,……..en toch ben ik blij met mijn blog, want het helpt me relativeren en het duwt me met de neus op de feiten, wanneer ik weer eens overdrijf,……..wees blij met wat je wel kan,……ipv je energie te steken in wat je niet kan,…..en trouwens ik vind je blog leuk en je schrijftalent ook, waar ik het niet eens met ben, is dat model,…..ze is niet knap 🙂

  6. Als we nu eens zouden stoppen met ons de hele tijd te vergelijken met anderen en gewoon ons eigen ding doen?
    Als we nu eens niet de hele tijd volmaakte perfectie van onszelf zouden verwachten?
    Zelfkritisch zijn maakt dat we geen arrogantie op twee benen worden. Niet té zelfzeker zijn maakt dat we iets hebben om voor te leven, nl. iets wat we graag doen, beter willen doen.
    Who cares dat er elders op het wereldwijde weg nog mooie foto’s te vinden zijn? Stel u voor dat dat maar op één plek te vinden zou zijn, nl. op de uwe? Zou je dé norm willen worden? Zou je willen dat mensen zeggen “jij bent de mooiste”? Hell no. Schoonheid heeft vele vormen. Je kan houden van metal én van klassieke muziek, ook al zijn ze niet te vergelijken. De ene dag wil je het ene, de andere dag het andere. Wat telt, is dat je elke dag naar muziek kan luisteren waar je die dag zin in hebt. Idem voor literatuur, kunst, gastronomie, zelfs seks.

    Velen zoeken teveel naar een rangorde, terwijl die er niet is en/of er niet toe doet.

  7. Alimonia,

    Ik kan niet zweefvliegen, geen duikboot besturen, kan geen chinees praten…kan dit niet en kan dat niet…kan zoveel niet! En dan? Ja en dan? Wat ik wel goed kan, en daar ben ik heel gelukkig om, en geluk is alles voor me is : relativeren! Ha 😉

    Groeten,
    Daniel

    1. Ik wil niet te fel de nadruk leggen op wat ik “niet kan”, maar wel op het gevoel dat ik ervaar bij dingen die ik denk wel te kunnen…en dan blijkt het toch niet te zijn. Hmm.

      1. Je post herlezen, ja, je hebt gelijk! Het is niet alles kunnen maar iets, iets goed kunnen! En toch Alimonia, relativeren is ook iets kunnen! Relativeren is een kunst het te doen zonder iets te verwaarlozen of belachelijk te maken. Maar kom, blijven oefenen in wat je denkt te moeten kunnen want oefening baart kunst, kunde en vakmanschap. Grtjs, dg.

  8. Meisje: je zet de dingen niet in het juiste perspectief. Die modellen bijvoorbeeld: je zou eens moeten weten wat ze tot hun beschikking hebben om dat soort foto’s te kunnen maken. Jij doet het alleen terwijl ze minstens over een visagist(e) beschikken en het met meer kunnen doen dan enkel een camera met één of twee objectieven. Ik heb in de vele jaren op internet ook dat gevoel gehad. Mensen die op Flickr en elders hun foto’s etaleren en ermee pronken. Het zijn meestal (semi)professionele fotografen wiens materiaal een aantal duizend euro waard zijns maar die ook de kunst hebben om geld te verdienen aan hun fotografie. Zo ken ik er wel een honderdtal op Flickr/Deviant en bij uitbreiding op Facebook. Staar je er niet blind op: het zijn voor 98% dezelfde fotografen die op al die sites hun foto’s zetten (sommigen gebruiken voor elke fotosite een andere pseudoniem). Mocht je de middelen hebben, de tijd en de ondersteuning die zij hebben, dan ben ik er zeker van dat je even goed zou zijn. Wat betreft originaliteit is het inderdaad nog moeilijk om iets te brengen dat niet al eens gedaan is. Anderzijds: elke poging is toch anders omdat de artiest bewust of onbewust zijn eigenlijk persoonlijkheid toont in zijn/haar werk. Vergeet niet: ook een heel gerenommeerde artieste als Picasso bleek bij momenten uiteindelijk een ordinaire na-aper te zijn. Hij vond zijn inspiratie ook bij anderen. Daarnaast is er voor elke mens die een boek schrijft nog altijd minstens twee mensen die er geen schreven. Het aantal boeken die uitgegeven wordt (en gekocht) is nu ook niet zo spectaculair gestegen (de verkoop is vorig jaar zelfs gedaald). Ook wat muziek betreft: het aantal mensen die geen muziek spelen, is nog altijd veel groter dan zij die het wel doen. Voor elke mens die blogt ken ik er wel een stuk of 5 die niet bloggen.
    Anderzijds is het ook heel subjectief om te beweren dat iemand in iets heel goed is. De ontelbare discussies over wie nu de beste zanger/zangeres/gitarist/componiste/acteur/actrice/fotograaf/auteur/… is, is nog altijd niet beslecht en zal ook nooit beslecht worden. Ook dat is persoonlijk getint. Wat jij als de perfecte foto of muziekuitvoering (om maar iets te noemen) zal voor anderen maar middelmatig zijn of zelfs slecht. De blog die jij fantastisch vind, zal voor anderen het lezen niet waard zijn. Er zijn trouwens nogal wat bloggers die bij momenten klagen dat ze zo weinig bezoekers lokken terwijl hun blog veel beter is dan wat ik ooit op het internet plaatste.
    Maar om heel eerlijk te zijn, heb ik die frustraties ook. Al probeer ik er me over te zetten en doe ik koppig verder met foto’s nemen. Anderen zijn beter, dat weet ik maar al te goed en ik heb dagen dat ik depressief ben en van mezelf vind de meest domme, nutteloze, stomme, idiote kloot te zijn die er ooit op deze aardbol rondliep. Ik zou hier meer kunnen zeggen maar dat lijkt me niet helemaal verstandig.
    Nog een persoonlijke opmerking. Ik vind rokende vrouwen helemaal niet sexy. Maar dat is dan mijn persoonlijke mening.
    Tot slot: naar mijn bescheiden mening heeft iedereen een hoek af. Ik helaas meer dan één. 😉

    1. Stef,

      Ik kan hier helemaal in meegaan en zeker ook je laatste opmerking over rokende vrouwen (ik ben zelf niet-roker).
      Ik schreef er eens deze senryu over!
      ———————————————————-
      oh, wat is ze mooi

      zo allemachtig prachtig

      jammer dat ze rookt
      ———————————————————-

      jeer

  9. jammer. ik weet al jaren dat je heel wat meer in je mars hebt dan de doorsnee.
    één overeenkomst bij succesvolle mensen is wel dat ze blaken van zelfvertrouwen,
    van hun eigen kunnen. zichzelf in vraag stellen komt gewoon niet bij ze op.
    twijfel nog veel minder. in hoeverre ze dan mens zijn laat ik in het midden.
    jij hebt vele talenten, zeker weten.
    maar vooral jij moet ze erkennen.
    en misschien wordt het langzaam aan tijd om een beetje van jezelf te houden?
    groetjes.

Geef een reactie

