Goed

De mensen die mijn blog al enige tijd volgen, zullen het waarschijnlijk al wel opgemerkt hebben. Ik blog de laatste tijd niet zo veel meer. En daar heb ik maar één reden voor: ik voel me goed. En dat kan je naar Alimonia-termen vertalen als: “zeer goed”.

En dat is zeer vreemd ! Want de afgelopen 4 jaar heb ik enkel maar pijn, verdriet, boosheid & jaloezie gekend. Er was geen plaats voor een ander gevoel. Dit had ik nooit durven dromen. Tot voor kort zat ik in het diepste dal van heel mijn leven. Nooit had ik zo diep als toen gezeten. Ik bespaar u de details, maar zonder medicatie was ik er nooit uitgeraakt. Ik voelde mij erg eenzaam en zag geen lichtje in het donkere bos. Hoewel ik voor geen geld van de wereld deze periode opnieuw zou willen ervaren, heb ik er toch veel uit geleerd. Het is een cliché, maar op die momenten ontdek je echt op wie je kan rekenen. Ik kreeg nog de meeste steun van onbekenden dan van mijn eigen vrienden. Ik heb echt zwarte sneeuw gezien, maar die tijd ligt nu achter mij. Zo blijkt toch.

Sinds ik een aantal maanden geleden gestopt ben met medicatie, voel ik mij elke dag beter. In het begin kon ik dit moeilijk accepteren en dacht ik dat dit kwam doordat ik mij in een soort roes bevond. Ik was enorm bang voor de terugslag. Dat ik ineens de realiteit onder ogen zou zien en mij nog slechter als ervoor zou voelen. Maar dat is blijkbaar het geval niet en ik voel mij al maanden erg goed.

Dat ik mij goed in mijn vel voel, komt niet enkel mijn uiterlijk ten goede, maar ook mijn persoonlijke groei. Heb de afgelopen maanden dingen gedaan waar ik nooit had van kunnen dromen. Kocht voor € 8 een trein-ticket naar Parijs, flipte een ganse week omdat ik geen hotel vond en vertrok de week erop alsof ik nooit niets anders had gedaan ! En eenmaal terug thuis was ik zo verdomd fier op mezelf.

Maar ik blijf echter wel realistisch. De berg is nog helemaal niet beklommen. Integendeel. Ik sta nu helemaal gepakt en gezakt voor de berg. En ik kan nog alle kanten uit. Of ik keer terug naar mijn vertrouwd dorp of probeer aan de trektocht te beginnen. We zullen wel zien. Bang ben ik wel. Want als mij “klaarmaken voor de trektocht” al zoveel energie en moed vergde, wat dan met de eigenlijke reis? Ach. Dat zijn zorgen voor later, denk ik dan. Misschien kom ik andere trekkers tegen die de reis met mij willen verder zetten. Of verzeil ik in leuke hotels waar ik terug mijn energie-peil kan opladen. Of misschien geraak ik teleurgesteld tijdens de tocht en daal ik weer af. Eén ding is zeker: met bangheid geraak je nergens.

Het goed voelen heeft natuurlijk wel een serieuze keerzijde van de medaille. Mijn creativiteit staat op een erg laag pitje. Maanden geleden zou ik alles gedaan hebben om mij terug slecht te doen voelen. Want mijn creativiteit is alles voor mij. Maar daar wil ik deze keer niet aan toegeven. Ik kan op dit moment echter niet geloven dat al mijn creativiteit zomaar weg is. Het moet ergens naar toe zijn, toch? Ik zoek alleen nog een manier om het te kunnen uiten. Dat zal uiteindelijk ook wel komen.

En mocht het niet zo zijn, dan geniet ik voorlopig gewoon verder van dit heerlijk gevoel. Want wat er afgelopen maanden is gebeurd, pakt niemand mij nog af !

28 thoughts on “Goed

      1. Ja. Maar lees net dat je je vandaag ‘vreselijk voelt’. Vallen en opstaan blijkbaar. Zonder dalen geen pieken en vv? Niemand is permanent in de 7e hemel. Maar pluk de mooie momenten… Vandaag even in je muziektips gedoken. Dank je daarvoor. In ieder geval Apocalyptica is een openbaring. Prachtig! Heeft voor mij vandaag paar mooie momenten opgeleverd. Het is soms zo simpel en soms zo moeilijk… Hoop voor je dat de mooie momenten de mindere zullen overstemmen. En aan de andere kant: who kows what is the best? Wat of wie bepaalt wat ‘beter’ is?

        1. Ik heb nog steeds mijn ups & downs, maar minder als voorheen. Ik probeer niet in de negatieve spiraal te blijven hangen…. Toch niet om creatief te kunnen zijn. Dat moet ik ook kunnen zijn zonder mij slecht te moeten voelen.

  1. En jij bepaalt zelf de weg,…….geniet van de route des levens,…..en soms heeft een mens een diep dal nodig om hoge toppen te scheren,……geen enkel leven loopt op rozen,……maar geniet van elke goede moment!!

  2. zooo herkenbaar.. ik had het laatst met een vriend erover, ofja vriend? jawel een vriend ja ookal ken ik alleen de woorden die hij achterlaat. als het slecht gaat dan schrijven we het best. ik ben ook wel eens bang dat ik niets meer heb om over te schrijven als het eindelijk eens goed gaat. maar of je nu zwarte of met roze pen je krabbels neerpent.. die creativiteit daar ben je mee geboren, denk ik.
    heel mooi om te lezen dat je je nu zo goed voelt. en waar je reis ook heen gaat, je bent nu al zo ver gekomen! goed gedaan..
    Nic xxx

  3. Heel fijn om te horen! Ik ben er zeker van dat die creativiteit er nog is, maar misschien op ’n andere manier. Ik merk dat ik vroeger ook veel meer de behoefte voelde om te schrijven… Nu is het meer een bewuste keuze en ik denk dat dat alleszins “gezonder” is 🙂 Veel succes met je reis!

  4. Alimonia,
    Ik vind het fijn te lezen, dat het goed met je gaat. Je creativiteit komt vast en zeker op enig moment weer boven drijven. Je hebt ook nog altijd een muziekinstrument om te bespelen.
    Mocht je eens de tijd vinden loop dan naar Santiago de Compostela, hetzij vanaf huis of anders vanaf de Pyreneeën. Het zal je zeker voldoening schenken.
    Go for the good feelings!

    Groetjes,

    jeer

    1. Heel eerlijk. Ik speel al 2 jaar met dat idee. Vorig jaar was het er bijna van gekomen, maar 400-500 EUR voor 10 dagen zonder enige luxe vond ik een beetje veel geld. Dan doe ik het liever op mijn eigen manier….

      1. Alimonia,

        Ik weet niet wat je bedoelt met 10 dagen a 400/500 euro.
        Ik bedoel wel lopen vanaf huis, dat duurt algauw 2-4 maanden afhankelijk van waar je woont en hoeveel je loopt per dag. Wanneer je aan de Spaanse kant van de Pyreneeën vertrekt ben je ongeveer een maand onderweg.
        Zelf ben ik in 1995 vanuit Brabant in een kleine drie maanden naar Santiago gelopen, vertrokken op 1 april en aangekomen op 23 juni. In Spanje kun je tegen minimale kosten overnachten in refugio’s (enkele euro’s), voor eten en drinken moet je natuurlijk zelf zorgen, maar luxe zal je veelal moeten ontberen. Het onderweg zijn, de ontmoetingen met jezelf en mede Santiagogangers van over de hele wereld, de saamhorigheid en al het andere kan/zal je veel brengen.
        In 1995 was er nog geen i-Phone en ik heb hem ook niet gemist en ik heb hem nu ook nog steeds niet.
        De eerste regels in mijn dagboek waren:

        “Een voettocht naar Santiago de Compostela
        is eigenlijk een pelgrimage naar je hart
        in feite hooguit één stap”

        Op mijn blog heb ik er nog een logje aan besteed.

        http://haiku–blog.blogspot.nl/2008/01/bijna-dertien-jaar-geleden-was-ik-rond.html

        Groetjes,

        jeer

        1. Dat is erg mooi gezegd…. Ooit wandel ik naar Santiago de Compostela. Van waar en voor hoe lang dat is nog een raadsel. Maar misschien eerst eens wat “oefenen” in Schotland. Daar droom ik ook al jaren van….

          Ik vraag me af wat zo’n reis met een vrouw als mij zou doen…

              1. Alimonia,

                Het gaat er dan toch van komen.
                Ik zal de eerste regel uit mijn dagboek, die hierboven ergens staat, voor jou aanpassen.
                Het blijft toch nog richting Santiago de Compostella gaan.
                Ook in 10 dagen kan er veel gebeuren. Het onderweg zijn is belangrijker dan het doel.

                “Een voettocht naar Mont-Saint-Michel
                is eigenlijk een pelgrimage naar je hart
                in feite hooguit één stap”

                Wanneer in juli is het te doen?

                Lieve groet,

                jeer

Geef een reactie

