Stilte

Waarom het hier de afgelopen weken zo stil is, is heel simpel. Mijn pc heeft de geest gegeven. Al enkele weken geleden. Ik bracht hem bij de dichtstbijzijnde elektronica-winkel binnen, die mij snel kon meedelen dat mijn harde schijf kapot was. Ik nam hier geen genoegen mee. Dit kon én mocht niet ! Niet nu. En dus nam ik hem weer mee, ging naar een erkende pc-winkel kocht een nieuwe en vroeg om een simpele gegevens-overdracht. Na een week nog steeds niets gehoord te hebben, maakte ik mij zorgen. Ik ging opnieuw langs en vroeg de stand van zaken. Ik zag een “oei” in zijn blik en wist al direct hoe laat het was. Of hij was mij écht vergeten of hij was gewoon stiekem van al mijn foto’s aan het genieten. Soit, na een week kreeg ik mijn nieuwe pc. Met een bang en klein hartje starte ik de pc op. Ik kon het niet geloven. Ik zag maar amper 10% van mijn gegevens. Al mijn foto’s. Muziek. Het leek allemaal verdwenen. Het bleef niet blij “lijken”, het was ook effectief weg. Voor de 4de keer stond ik weer in de pc-winkel. Of hij misschien niet gezien had dat er een tweede harde schijf was. Alweer zag ik die “oei” in zijn ogen. “We checken het voor u uit”, kreeg ik als antwoord. Vandaag kreeg ik bericht dat de andere harde schijf effectief kapot is en niet meer te herstellen is.

Mijn wereld is een de afgelopen weken een beetje in mekaar gezakt.

Ik weet even niet wat ik moet doen. 500 GB aan foto’s. Muziek. Verhalen. Ideeën. Verdwenen. Dus geef me even tijd om dit te verwerken.

En de eerste die iets durft zeggen over back ups maken, kom ik persoonlijk een kogel door zijn hoofd schieten. Grrrrrrrr !

22 thoughts on “Stilte

  1. Soms is de analoge wereld zo slecht nog niet. Vinyl of CD, fotofilmpjes, een notitieboekje. Het zijn mooie alternatieven voor zo’n harde schijf. Ik heb zelf soms ook moeite om alle gegevens aan zo’n digitale drager toe te vertrouwen. Techniek is niet onfeilbaar, helaas.

      1. Ik weet wat je bedoelt. Merk ook dat ik minder en minder online begin te leven. Zal in de nabije toekomst alleen nog maar toenemen, denk ik. Het offline leven vraagt te veel aandacht nu.

  2. Ola, een paar dagen terug dacht ik nog… ik moet mijn gegevens dringend van mijn harde schijf naar een externe schijf brengen en daar dan ook een back-up van maken. Ik leef met je mee hoor. Bovendien had ik graag ook wat genoten van die foto’s 😉

  3. ik moet ook dringend een backup van mijn foto’s maken. voor je het weet ben je ze allemaal kwijt. Met een cloud kan je ook veel bewaren. Onedrive is zo’n virtuele opslagplaats. Die ben ik nu aan het uittesten.

      1. Helaas wel, ja. Maar goed, ik was er snel over toen ik ergens las dat het niet hebben van foto’s of video’s ervaringen sterker in het geheugen grift. Al had ik liever niet dat die beelden bij wildvreemden terecht kwamen.

  4. Ik lees deze post nu pas (ben een week ziek geweest). Een vraagje, heb je je oude pc nog? Ik heb hetzelfde aan de hand gehad en gewoon een nieuwe pc gekocht. Even de harde schijven uit de oude gehaald, en aangekoppeld in de nieuwe, en hup ik had heel mijn data nog.

Geef een reactie

