De gouden regels van een interimmer

Misschien bent u het zelf ooit geweest, of misschien maakt u er tegenwoordig gebruik van. Een interimmer. Tegenwoordig kan ik er ook van meespreken. Sinds de workshit echt wel te heavy aan het worden was, heb ik sinds kort hulp van een interimmer. Jonge gast. Perfect tweetalig. Netjes gekleed. Daar is niets op aan te merken, maar daar stopt het dan ook.

Laat ik via deze weg enkele gouden regels uitleggen waar een interimmer zich best ten allen tijden aan houdt:

– op je eerste dag, ik herhaal, op je eerste dag zeg je niet dat je mijn job zal inpikken. Zelfs als je dat sarcastisch bedoelt! Je mag het denken, maar je zwijgt. Is dat nu zo moeilijk? Nee toch.

– je stelt geen onnuttige vragen zoals “hoeveel mensen werken er in dit gebouw?” Ten eerste weet ik het niet, ten tweede is het antwoord irrelevant voor het uitoefenen van je job en ten derde is de vraag dubbelzinnig. Want er zijn nooit zo veel mensen aan het werk dan deze die in het gebouw vertoeven.

– je stelt in de eerste week dat je aan het werk bent geen enkele vraag over vakantie of overuren. It’s not done ! Je bent niet voor niets een interimmer. Je doet je uren en liefst wat meer maar dat doe je vrijwillig en gratis. Dat is nu eenmaal waarom je aangeworven bent. Wij buiten je uit tot elke vezel in je lijf.

– je werkt niet overdreven snel. Niemand is perfect, dus jij ook niet. Neem je tijd. Je hoeft het niet direct sneller te willen doen als ik. Ik legde het je traag uit voor een reden. Probeer me niet direct te overtreffen. Je zal fouten maken en dan komt het als een boomerang terug in je gezicht.

– kom op tijd! Om half 10 arriveren is veel te laat. Tegen dat uur zit ik midden in mijn werkritme en wil ik niet gestoord worden om jou onnozele taakjes uit te leggen.

– neen je vraagt niet direct: “is dat wat ik heel de tijd ga moeten doen?”. Zelfs al zou dat zo zijn en zie je het niet meer zitten. Wees subtiel. Als je na 3 weken nog steeds hetzelfde doet als je eerste dag zijn er 2 redenen:
a) er is geen ander werk of
b) je krijgt geen ander werk. Face it.

Zo. Nu iedereen begrepen heeft hoe het niet moet, kan er dan iemand mij aub een andere interimmer bezorgen?

Bedankt !

4 thoughts on “De gouden regels van een interimmer

  1. Allé, het wordt bangelijk om met jou te werken. Mag een interimmer op zijn eerste werkdag vragen waar de toiletten zijn en om hoe laat het pauze is? Of is dit ook “not done”? 🙂
    Strenge madam…

  2. Mag ik zeggen dat je een heel strenge tante bent 🙂 ? Maar je hebt op sommige punten overschot van gelijk. Kom op tijd, doe wat van je verwacht wordt (je bent inderdaad ‘interimmer’), probeer niemand te overtreffen (nieuwe messen snijden trouwens altijd goed) en blijf met je voeten op de grond)

Geef een reactie

