Godin van het ongeboren kind

De tranen rollen over mijn gezicht wanneer ik voor de 2 keer deze maand een geboortekaartje in de bus ontvang. Niet van blijdschap maar van verdriet. Ik zal immers nooit mama worden. Dat is iets wat weinig mensen weten, maar het is zo. Het is moeilijk. Geboortebezoeken sla ik bijgevolg ook vriendelijk af. Geld storten doe ik wel, maar meestal pas weken erna. Want die geboortekaartjes verdwijnen zo snel mogelijk uit mijn gezichtsveld. Ik wil er niet aan herinnerd worden, maar het het is verdomd moeilijk om er niet elke keer aan herinnerd te worden. Overal zie je kinderen. Elke dag. Maar kleine kinderen, dat is nog het moeilijkst van al. Het kindje dat naast ons woont, dat ondertussen de mooie leeftijd van 2 jaar heeft bereikt, komt geregeld over de haag piepen. “Alimonia”, roept hij dan schattig. Mijn hart breekt elke keer en ik kan nog net mijn tranen bedwingen. “Pakken pakken”, roept hij dan. Dat doe ik dan terwijl ik met hem in onze tuin wandel. Daar hebben we enkele pluche diertjes verstopt die hij dan graag wilt komen bezoeken.

Ik smelt elke keer ik hem zie. Onlangs lag hij nog in mijn armen terwijl ik hem eens de papfles mocht geven. Vandaag loopt hij vrolijk rond in onze tuin. Morgen komt hij waarschijnlijk zijn Sinterklaarbrief opzeggen en overmorgen toont hij zijn vriendin.

Al heel mijn leven schreeuw ik van de daken dat ik geen moeder wil worden. Dat is een leugen. Ik kan geen mama worden. Dat is iets helemaal anders. We zijn geprogrammeerd om mama te worden. Elke vrouw komt op één of andere manier zijn moederinstinct tegen, daar ben ik vast van overtuigd.

Ik kom het de laatste tijd vaak tegen. En dat is moeilijk. Ik heb al vele tranen gelaten in de trein, op de bus,…telkens een kind mij lieflijk aankijkt. Alsof ze zien wat mijn probleem. Alsof ze mij willen troosten. Maar dat kunnen ze niet. Ze kunnen mij enkel doen lachen en eventjes mijn zorgen doen vergeten. Niemand begrijpt mijn verdriet en ik kan er al zeker met niemand over praten.

Mijn mama heeft ondertussen ook begrepen dat ze nooit oma zal worden. Ik zal er niet voor zorgen en mijn broer al evenmin. Die heeft het de druk met de wereldreiziger uit te hangen in plaats van zich te settelen voor een gezin. Ik zie haar verdriet in haar ogen en dat doet mij pijn.

Maar ik troost mij met de gedachte dat ik online Alimonia ben, de godin van het ongeboren kind. Geen toeval dat ik voor deze naam koos.

8 thoughts on “Godin van het ongeboren kind

  1. Amai. Zo’n oprecht logje. Ik kan me het gevoel niet inbeelden, man zijnde, maar ik denk dat ik het wel kan beredeneren. Geniet toch maar zoveel als mogelijk van de aandacht van die kinderen, hoeveel pijn het soms ook doet nadien.

  2. Ik leef zo met je mee. Ik heb zelf héél lang geprobeerd om zwanger te raken, en die tijd herinner ik me nog zo goed. Zo ontzettend pijnlijk. Ik ben dan alsnog mama geworden. Vreselijk dat je zeker bent dat dit niet zal lukken bij jou.
    Véél sterkte xxx

  3. Deze treurige betekenis van jouw blognaam heb ik nooit begrepen.
    Maar ook wat een openhartigheid van jou.

    Ik wens jou veel voorspoed en geluk toe.
    Dit leed is jammer genoeg door niemand bij jou weg te halen.

    Bemoedigende groet,

  4. Dit is wat ook héél dicht in mijn leven afspeelt bij een goede vriendin. Het komt het laatste jaar bijna wekelijks ter sprake, over hoe zij het ervaart en inderdaad..hoe moeilijk het voor haar is als er weer een aankondiging is als vrienden zwanger blijken te zijn, een babyshower houden of de feestdagen doorbrengen met hun gezin. Ik weet dus door haar hoe zwaar het is en dat het een hele lange weg is om daar een plek voor te vinden in je hart en het niet alles te laten overheersen.

Geef een reactie

