Afgestudeerd

In 1995 ben ik begonnen met cello. 20 jaar later ben ik eindelijk afgestudeerd als celliste. Ik heb er iets langer over gedaan als de gemiddelde student, maar ik ben tussentijds dan ook 7 jaar gestopt. Met enige fierheid kan u vertellen dat ik op mijn allerlaatste examen een score van 85% haalde. In totaliteit behaalde ik een gemiddelde score van 86% met uitschieters van 93% en 91%. Mijn laagste score was vorig jaar, 80%.

Op samenspel (cello & gitaar) behaalden we dit jaar een zeer mooie score van 88%. Vorig jaar zelfs 91% !

Ik heb me nooit beklaagd dat ik voor het instrument cello heb gekozen. Het is een super mooi instrument en de klank is met niets anders te vergelijken. Zelfs in een lawaaierige kamer kan ik het geluid van een cello eruit filteren. In films of series worden mijn oren direct getrokken naar de cello’s. Mijn hart vervult zich onmiddellijk met een heerlijk gevoel. ‘Ik speel dit instrument !’. Weliswaar niet zo goed als een professionele, maar so be it.

Doorheen de jaren heb ik veel bijgeleerd. Het is pas in de laatste jaren dat ik echt ben kunnen gaan genieten van het spelen van cello. Er is meer dan alleen maar het behalen van hoge punten. Ja 93% is zeer goed (en geloof me: op dat moment was ik nog niet tevreden), maar muzikaal zijn, het genieten van muziek (alleen of samen), dat is zovéél meer waard.
Ook het samenspelen met anderen heeft me de ogen en oren geopend. Leren (kritisch) luisteren naar jezelf, maar ook naar de andere muzikanten. Samen maanden werken aan verschillende (moeilijke) muziekstukken om dan uiteindelijk als groep naar elkaar toe te groeien en uit te kijken naar het ten horen brengen van de muziek.

“Muziek is het voedsel van de liefde”.

Beter kan ik het niet zeggen dan de woorden van William Shakespeare.

22 thoughts on “Afgestudeerd

      1. Wauw, het lijkt me heerlijk om een eigen instrument te hebben! Succes met de zoektocht en gefeliciteerd met het afstuderen 🙂

  1. Super! Fantastisch dat je dit kunt! Het is echt een talent, hoor. Ik ben zelf nog met piano begonnen maar na 4 jaar heb ik het opgegeven, te moeilijk… Ik haalde ook nooit hoge scores op mijn examens ondanks veel oefenen, dus het bracht niet echt op.
    Cello is inderdaad één van de mooiste klassieke instrumenten. De melancholie die het uitstraalt, amai. Ik hoop dat je dra je eigen cello vindt, en misschien zelfs ooit denkt aan zelf muziek componeren? Proficiat!

  2. Proficiat! 🙂 cello is dan nog zeker geen makkelijk instrument. Ik kan zelf een aantal instrumenten spelen (piano het best, en ik heb ook zelfs nog orgel gedaan). Maar viool, altviool, cello enz heb ik nooit echt kunnen spelen. Dat vraagt echt veel oefening om dat goed te kunnen. Ik kan twinkle, twinkle little star spelen, maar tot zo ver gaat het. Respect!

Geef een reactie

