Mislukkeling

Het zijn diezelfde demonen die mij tijdens mijn jeugd dik en lelijk lieten voelen die de laatste weken weer de kop op steken. Ik weet niet wat erger is. Jezelf dik en lelijk voelen of een mislukkeling. Want dat is exact hoe ik mij de laatste tijd voel. Zoals ik vroeger besefte dat ik niet écht dik en lelijk was, zo weet ik de dag van vandaag ook wel dat ik geen echte mislukkeling ben. Maar jezelf toch zo voelen, dag in, dag uit. Dat is, neem het van mij aan, vermoeiend.

Het zijn de demonen die het me elke keer opnieuw influisteren. Als mijn mama foto’s laat zien van ex-klasgenootjes die ouders zijn geworden van ne Arthur, ne Milan of ne Mirthe. Ze bedoelt het waarschijnlijk niet slecht, maar elke keer opnieuw zie ik het in haar ogen. Ze is teleurgesteld. Nog geen grootmoeder. “Daar draait het leven toch om”, heeft ze ook al een paar keer laten vallen. Het doet me pijn. Elke keer opnieuw geconfronteerd te worden. Het is alsof de ganse wereld alleen maar om kinderen draait. In de media lees en hoor je ook niets anders. Of misschien ben ik er net dat tikkeltje gevoeliger voor.

Ik knik, glimlach naar haar en probeer haar dan te ontlopen. Want ik voel me gekwetst. Op die momenten hebben de demonen vrij spel in mijn hoofd. Mislukkeling is het eerste wat er spontaan in mij op komt. Ja ik ben een mislukkeling. Geen lief, geen huis, geen auto, geen zelfstandigheid en geen kinderen.

Vaak probeer ik mij in te leven in wat mijn ouders nu echt over mij denken. Zouden ze mij nu echt een mislukkeling vinden? Een dochter hebben die weigert groot te worden en die van hen geen grootouders kan maken. Wie wilt nu zoiets op de wereld zetten?

For surely you must care
Or are you only air
Built in out minds
When we’re in binds
And never really there

Savatage – St. Patrick’s

Heel diep van binnen weet ik dat ze trots op mij zijn. Zoals elke vader of moeder die trots is op zijn zoon of dochter. Als het nu autistisch is, gehandicapt, dom of een moordenaar is. Voor hen maakt het niet uit. Ze hebben een onvoorwaardelijke liefde voor hun kind. Of zo hoop ik dat toch.

Ik kan het mij niet voorstellen. Misschien moet ik stoppen met te proberen denken wat ze over mij denken. Misschien zijn ze net trots op mij. Omdat ik niet meedoe met de rest van de wereld. Dat ik even zeg: “foert, het is mijn leven en als ik weiger groot te worden dan doe ik dat toch lekker niet”.

Het helpt allemaal eventjes niet.
Ik voel me een mislukkeling.
En dat zal nog wel even duren.
Tot ik weer in een andere fase zit.

10 thoughts on “Mislukkeling

  1. (ik vraag dit enkel omdat je hier precies schrijft alsof het wel nog mogelijk is). Ik begrijp ook je opmerking “geen zelfstandigheid” niet – volgens mij lijk jij me net een heel zelfstandig persoon. En dik/lelijk: afgaande op je foto’s (ik ken je natuurlijk niet persoonlijk) zou ik dit niet gaan denken…

  2. Je ouders houden van je zoals je bent, en dat weet je met je verstand. Misschien moet je het ook eens uitspreken naar hen toe, om die bevestiging van hen te krijgen. Dat kan ontzettend belangrijk en deugddoend zijn.

  3. Hier, ik kan het niet beter verwoorden dan met enkele passages van Baz Luhrmann:

    “Don’t worry about the future; or worry, but know that worrying is as effective
    as trying to solve an algebra equation by chewing bubblegum.”

    “Don’t waste your time on jealousy; sometimes you’re ahead, sometimes you’re behind
    the race is long, and in the end, it’s only with yourself.”

    “Don’t feel guilty if you don’t know what you want to do with your life; the most interesting people I know didn’t know at 22 what they wanted to do with their lives,
    some of the most interesting 40 year olds I know still don’t.”

    Maybe you’ll marry, maybe you won’t,
    maybe you’ll have children, maybe you won’t,
    maybe you’ll divorce at 40,
    maybe you’ll dance the funky chicken on your 75th wedding anniversary
    what ever you do, don’t congratulate yourself too much
    or berate yourself either
    your choices are half chance, so are everybody else’s.
    Enjoy your body, use it every way you can
    don’t be afraid of it, or what other people think of it,
    it’s the greatest instrument you’ll ever own…

Geef een reactie

