Open brief aan de treinconductrice

Deze brief is speciaal gericht aan de treinconductrice van trein 1666 op vrijdagavond. U vroeg zich namelijk af waarom de mensen zo snel voor de deuren gingen staan. Ik had het u graag direct zelf gezegd, maar ik kookte op dat moment van woede. En laat dat net geen goed moment zijn om mensen aan te spreken. Of krijgen jullie nog niet genoeg met agressie op de trein te maken? Hebben jullie daar onlangs niet eens voor liggen staken? Soit.

Ondertussen kan ik mij een ervaren treingebruiker noemen. Zes jaar is lang, maar vliegt – in tegenstelling tot sommige treinen – ook razendsnel voorbij. U hoort mij voorlopig niet klagen. Dat klopt. In het algemeen ben ik een tevreden reiziger. Ik heb mijn vaste treinvriendjes waar ik veel aan heb. ’s morgens doen ze mij eventjes mijn zorgen verdwijnen. Ik denk niet aan het werk noch aan mijn andere problemen. Ik kan zorgeloos over films, fotografie, mijn blog, muziek,… praten terwijl de rest van de wereld zich nog eens omdraait in zijn warm bed. Ook ’s avonds amuseer ik mij best door te bladeren in reclameblaadjes en/of onnutig leesvoer, mensen te observeren (en gesprekken af te luisteren) en af en toe zelf eens een gesprekje te voeren.

Maar na zes jaar heb ik ook al heel veel meegemaakt. Ik kan ondertussen een boek schrijven. Bomen die de cabine van de locomotief doorboren (en waardoor ik pas tegen middernacht thuis arriveerde), treinen die hun halte miste (ah nee dat was mijn eigen schuld toen ik in slaap was gevallen), locomotiefs die het ineens begaven (en waardoor we moesten wachten op een andere locomotief, die uiteindelijk niet kwam en we met bussen naar huis werden gebracht, maar natuurlijk waar niet iedereen op kon en er andere bussen na een uur kwamen….), treinen die afgeschaft worden of omgeleid langs heinde en ver. Die onvoorziene gebeurtenissen hebben mij al heel veel stress bezorgd. Etentjes die afgezegd moesten worden of plannen die helemaal omgegooid moesten worden. En toch blijven we kalm en blijven we reizen met de trein. Omdat het allemaal zo slecht nog niet is.

Misschien moet u zich eens in de plaats van de reiziger verplaatsen. De meeste mensen zijn, in tegenstelling tot u, wel graag vroeg thuis. Om de minuten of uren te compenseren dat we kwijt hebben gespeeld door omstandigheden bij de NMBS. En daarom gaan we vroeg bij de deur staan. We willen er graag snel uit. Om als eerste in die auto te zitten en de file (u moet eens uw trein verlaten om dat te zien) voor te zijn. Of omdat we, in mijn geval, een bus moeten halen die – in tegenstelling tot de NMBS – wel op tijd vertrekt. En soms zelfs vroeger dan aangegeven.

Dat en alleen dat is dé reden, mevrouw de conductrice.
Met vriendelijke groeten.

Alimonia.

9 thoughts on “Open brief aan de treinconductrice

  1. 6 jaar slechts? 11 jaar en ik ben dan nog een groentje in vergelijking met veel collega’s. Een collega doet al dertig jaar het traject Hasselt-Brussel (en omgekeerd). Om maar te zeggen dat alles relatief is.
    Ik kan je wel dit erbij vertellen: ik heb ook collega’s die dichter bij het werk wonen en met de auto kwamen. Met de nadruk op KWAMEN. Toen ze op het werk arriveerden, stonden de zenuwen strak gespannen. Files, roekeloze chauffeurs, arrogante buschauffeurs, onbezonnen tieners op fietsen of bromfietsen, wegeniswerken met bijkomende omleidingen en slechte signalisatie, … Zomer of winter: stress in het kwadraat van wat een treinreiziger ondervond. Zowat al die collega’s gebruiken nu het openbaar vervoer voor één reden: minder stress. (En ja: ik klaag ook over het openbaar vervoer. Toch zou ik geen dag met de auto richting Brussel willen gaan.)
    Heb ik veel meegemaakt in al die jaren? Zal wel zijn: koeien op het spoor (ik had er ooit een foto van), omleidingen allerlei (langste traject ooit: Brussel-Brugge via Jette, Denderleeuw, Gent, Kortrijk, Zedelgem, Brugge), onderweg een bus moeten nemen (al kwam dat gelukkig niet veel voor), treinen afgeschaft wegens allerlei redenen, onderweg moeten uitstappen wegens ‘trein in nood’, allerlei gevallen van geweld op de trein (al dan niet tegen de treinbegeleider), …
    Tot slot nog deze opmerking: bussen die op tijd vertrekken? Wat een luxe, meid. Ik ga met de fiets naar en van het station om één reden: bussen komen waar ik woon, heel zelden op tijd. Ik heb dagen gehad dat ik meer dan een uur mocht wachten op een bus terwijl ik eigenlijk de luxe heb elke twintig minuten een bus te kunnen nemen. Zomer of winter: er is altijd wel een reden waarom die verrekte bus te laat is of zelfs niet af komt. Files, defecten, agressie op de bus, … De theorie en de praktijk liggen ver uit elkaar. In vergelijking met de NMBS kom ik trouwens nog veel minder te weten waarom een bus vertraging heeft of niet af komt. Dan toch liever de trein. Trouwens: waarom staan mensen te dringen om op te stappen op de trein? Eerlijk? Om de beste zitplaats te bemachtigen. De laatste mag al vaak recht staan. Just my two cents.

    1. Hey hey, ZO oud ben ik nu ook weer niet 🙂 Als je gaat vergelijken tussen pendelaars (naar brussel) en Brusselaars, dan begrijp ik het wel. Maar je hebt ook wat mensen die dicht bij hun deur werken. Die gaan te voet, met de fiets of 10 minuutjes met de auto. Die kunnen toch niet klagen en zagen van stress, toch?

      De koeien op het spoor, check. Maar een foto? Neen. In een trein in nood gezeten. Check. In een trein gezeten die achter een trein in nood stond. Check. Geweld ook al eens meegemaakt en een begeleider die dreigde de trein af te schaffen….

      Bussen op tijd, tja. Het probleem is soms wel dat als de trein wat vertraging heeft, de bus vaak weg is. Nochtans is er een “slim systeem” dat de bus waarschuwt dat hij enkele minuten moet wachten…Maar alles hangt af van de buschauffeur.

Geef een reactie

