De mol: aflevering 4

Oef. Dat is hetgeen wat ik dacht na het kijken van aflevering 4. Oef omdat mijne hoofdverdachte, Gilles, er nog steeds in zit. Over de proeven zelf valt er niet veel te zeggen. De proeven zijn te weinig doortastend om een een goed beeld te kunnen hebben van wie de mol zou kunnen zijn. Dus zijn we verplicht om de vorige afleveringen te koppelen aan deze aflevering. En te geloven in het buikgevoel. Want uiteindelijk lees ik nergens op internet echt goede argumenten. Je moet geloven in je mol.

Wat me altijd opvalt is dat Bruno er vaak in slaagt om mensen in een bepaalde richting te duwen. Hij wil zelf nooit aan een proef meedoen, maar kan anderen altijd overtuigen. Zo kan hij Thibaut perfect duwen in de “riekproef” terwijl hijzelf direct “nee nee ik niet”, zit te zeggen. Hij is de leidersfiguur in de groep en dat zal hem zeker geen windeieren leggen. Ook hij kan ervoor zorgen dat Issabel in zijn ploegje komt te zitten. Het is niet omdat je cello hebt gespeeld dat je de grootst muzikale kennis hebt. En zoals ze later zal toegeven “jullie wouden dat ik in dit groepje zat”. Nee dat klopt niet Issabel. Het is Bruno die dat wou. Maar eenmaal de proef bezig is, stapt hij precies af van zijn leidersfiguur. Dan laat hij de andere(n)  het werk doen.  Ik vraag me af wat voor rol hij speelt. Is hij de mol, wil hij graag zwakke mensen dicht bij hem om hen zo op het verkeerde been te kunnen zetten en zo het spel winnen? Geen idee. Al viel zijn grijns in aflevering 4 wel enorm hard op.

Stijn is voor mij het minst verdacht. Tot nu toe lijkt hij de enigste persoon te zijn die geld in het laadje zit te brengen. Dat kan op zich ook een tactiek zijn. Misschien hebben ze hem gevraagd om in het begin van het spel netjes mee te spelen en zo helemaal niet verdacht over te komen. Pas als het grote geld dat tegen het einde van het spel gemaakt zal worden, zal hij in actie komen. Het is maar een idee, maar tot nu toe heb ik nog niets gemerkt waarom hij de mol zou kunnen zijn. Ik zou het trouwens wel zeer erg flauw vinden mocht hij effectief de mol zijn. Vinden jullie het trouwens ook niet vreemd dat hij altijd in de omgeving van Thibaut terug te vinden is?

Gilles, mijn hoofdverdachte, speelt het spel perfect mee. Hij doet altijd netjes mee (vindt de weg naar de taxi, koopt een map, schakelt schakelaars uit) maar slaagt er toch altijd netjes in om een paar steekjes te laten vallen (“lopen we een toertje hier rond”, schakelt de schakelaar niet uit,…). Nee ze zijn niet opvallend die steekjes, maar dat is ook de tactiek van een mol. Hij weet uiteindelijk toch dat de 2 kandidaten (en waarvan Isabel en Bruno blijkbaar geen straffe muziekkenners zijn) de liedjes moeten raden voor er effectief geld binnenkomt. Hij raadt ze alle 4. Waarom zat hij dan niet in die ploeg in plaats van Bruno en Issabel. Juist ja.

Nog een andere kandidaat die ik niet erg verdacht vindt is Thibaut. Mijn buikgevoel zegt wel dat er iets mis is met hem, maar ook hij is nooit echt actief. Is hij de mol en is hij te braaf, of krijgen we van de programma-makers niet alles te zien. Ik blijf het wel vreemd vinden dat hij keer op keer zit te zeggen dat hij weet wie de mol is. “Maar wie is het dan?”, roep ik dan luid naar het beeldscherm. Maar hij antwoordt nooit !

Ook Hanne verdenk ik niet. Waarom zou ze als Mol zo graag een vrijstelling willen? (ja om hem niemand anders te gunnen…) Maar waarom zo veel moeite doen? En waarom heeft ze de vrijstelling dan niet in aflevering 3 genomen? Dan had ze toch perfect kans gehad ? Nu ging het hier over 7000 euro wat geen onaardig bedrag is. Trouwens iemand een idee waarom er voor de proef begon geen onderliggend teamoverleg was? Als Mol zijnde zou ik ook eerst een paar vraagjes oplossen – niet te veel – om zeker een slecht paard te krijgen. Zoals Gilles bijvoorbeeld. Thibaut heeft ook geen vrijstelling nodig want hij weet wie de mol is. En Stijn die dacht enkel aan zijn 7000 EUR die met deze proef te winnen viel. En trouwens in heel het discussie spel komt Gilles bijna geen enkele keer in beeld. Hij denkt: laat ik hier zo weinig mogelijk opvallen en de vrouwen het laten uitvechten. Wat een simpele klus voor een mol.

En dan blijft enkel nog Cathy over. Nooit een verdachte voor mij geweest. Waarom zouden de programmamakers haar al sinds de eerste aflevering zo verdacht willen maken. Als zij het zou zijn, zou ik zo teleurgesteld zijn. Ja soms doet ze ook vreemde dingen, maar ik denk nooit dat ze dit expres doet. En als ze het doet, dan enkel om zich wat verdachter op te stellen of een reactie van de echte mol uit te lokken.

Het blijft gissen wie de mol is. Ik ben benieuwd wie er morgen uitligt, al heb ik een flauw vermoeden dat dit Hanne wel eens zou kunnen zijn. Spannend !

One thought on “De mol: aflevering 4

Geef een reactie

