De mol: aflevering 5

Tot verbazing is niet Hanne maar Thibault uit het spel gekegeld. Dat verwonderde mij een beetje, maar toen in de eerste minuten bleek dat nu de presentator zelf het groepje mocht samenstellen, had ik al wel een flauw vermoeden. Alweer mocht Bruno zich met iemand afzonderen. Vorige keer met Isabel, deze week met Thibault. En allebei vlogen ze eruit. Toeval of toch niet? Ofwel speelt Bruno het ontzettend slim en kan hij de eenzame kandidaten op een verkeerd been zetten ofwel geeft hij hen verkeerde info door zodat ze niet kunnen winnen. Want nee ik geloof niet volledig dat Bruno de mol is. Bruno wilt dat spel gewoon winnen.

Hoe meer ik lees over het molgebeuren en hoe meer afleveringen ik te zien krijg, hoe spannender het allemaal wordt. De proeven worden leuker en alles zit beter in mekaar.

Wijnproef

In feite is me hier niet echt iets opgevallen. Ik vind wel dat elke kandidaat er erg vrij relaxed bij loopt. Alsof het een soort date programma is en ze hier en daar een paar proefjes met elkaar moeten doen. Er wordt gelachen, gedronken en soms eens geld verdiend. Dat ze een fles van 200 euro hebben weggekapt, lijkt niet erg gevonden te worden door Bruno of Thibaut. Bruno geeft een erg nonchalante indruk. Uiteindelijk gokken ze maar op een fles, want echt weten ze het niet. Echte argumenten lijken ze niet te hebben. Dat Bruno het gerechtje van zijn vriendin niet herkende, was misschien een beetje vreemd. Maar ik denk dat de programmamakers hier netjes geknipt hebben. Ze wisten dat hun vriendinnen gingen afkomen die dag…Ik ben er zeker van dat ze aan hun vriendinnen hebben zitten denken of er iets over hebben gezegd. Maar het blijft allemaal een beetje vaag. Als mol zijnde had Bruno hier net wel iets van kunnen zeggen om net de verdenking bij Thibault weg te nemen. Dat doet hij niet. Wist hij ondertussen op wie Thibault zijn paarden had gezet en hoefde hij deze move niet te doen? Mooi meegenomen dan om de 1000 euro niet te winnen.

Schildersproef

Ook bij de schildersproef gaat het er leutig aan toe. De kandidaten lijken zich erg te amuseren. Vooral Hanne trekt alles in het belachelijke. Kan ze niet voor één keer serieus zijn? Maar waarom was alles in spiegelbeeld geschilderd? Als schilder vraag je toch ook dingen. “Naar waar kijkt het paard?”. “Welke links. De linkse van de schilder of de linkse van de persoon op het schilderij?”. Ook Gilles vergist zich met links en rechts. Ook hier is het allemaal niet duidelijk. Bij de allerlaatste minuten krijgen we ook te zien dat Stijn had gezegd dat de baby-mevrouw geen benen had, en toch tekende Cathy benen. Hoe zat daar de vork in de steel? Uiteindelijk worden de schilderijen netjes geraden door Bruno en Thibault. Het leek gewoon een gokspelletje. Echt nagedacht werd er precies niet. Vragen jullie zich nooit af waarom ze altijd een 2de (of 3de keer) opnieuw mogen proberen. Dat was bij de riekproef ook al en nu weer. Ofwel is het juist ofwel niet. Beetje vreemd soms hoor.

Vrijstelling

Bij de proef om een vrijstelling te kunnen winnen valt vooral Gilles mij op. Het lijkt erop dat hij echt de vrijstelling wilt bemachtigen. Hij is niet zo nerveus als de meeste kandidaten en kan op een rustige manier aan zijn mama (tactisch goed gekozen want mama’s hebben nu eenmaal stalen zenuwen) tonen hoe de dingetjes gelegd moeten worden. En dat blijkt later niet onterecht. Als mol zijnde kan hij hier perfect onopvallend geld verliezen. Door zogezegd voor zijn vrijstelling te gaan en iedereen af te killen. Heerlijke televisie vond ik dat. Bruno was de enigste met een echt goede tactiek. Hij liep snel, maar laste voldoende pauzes in. Dat zou ik ook gedaan hebben. En het werkte. Wat er weer op wijst dat hij wil winnen. Hij gaat voor het geld. Heel eventjes heb ik gedacht dat Bruno de vrijstelling van Gilles had aangezien hij als eerste een envelop mocht kiezen. Maar misschien zou dat te opvallend zijn geweest.

Eliminatie

Een paar opmerkingen:

  • Waarom wordt de naam van Bruno nooit ingetikt?
  • Waarom zit Bruno altijd vanachter?
  • Waarom moet Cathy altijd mensen aanraken (of er naast zitten) die er de volgende aflevering uit liggen (aflevering 3 om 54:28 (Issabel) aflevering 4 om 53:48 (Thibault))

Conclusie

Gilles blijft mijn hoofdverdachte. Veel hoeft hij blijkbaar niet te doen om geen geld in het laadje te brengen. Gewoon gaan voor die vrijstelling. Nuja, het is misschien vergezocht, maar ik blijf bij mijn mol.

Stijn is helemaal geen verdachte. Wat ergens ook wel weer vreemd is. Waarom zo opvallend mogelijk de mol niet willen zijn. Doet hij misschien toch dingen die we niet te zien krijgen? Ik weet het niet.

Bruno is de ambiance maker van de groep. Het spel draait een beetje rond hem. Bruno, je hebt het spel volledig in je handen. En daarom mag je er voor mij nog eventjes in blijven zitten. Maar liefst niet als de mol.

Over Hanne blijf ik neutraal. Ze lijkt me te nonchalant om een mol te kunnen zijn. Maar het kan natuurlijk wel een beetje gespeeld zijn.

Cathy lijkt me net als Stijn een winnaarstype te zijn. Ze wil ook geld in het laadje brengen en probeert hier en daar een beetje verdacht te zijn en anderen te verdenken. Zou ze een mol kunnen zijn? Misschien maar tot nu toe heb ik nog niets spectaculairs gezien. Maar waarom was haar broer er in plaats van haar man?

Soit. Uiteindelijk zijn we van niets zeker. Buiten één ding: de kans dat ik het juist heb is 20%.

12 thoughts on “De mol: aflevering 5

  1. Ik ga voor Stijn. Die doet precies altijd goed zijn best, maar maakt af en toe een klein foutje (behalve bij de geurproef dan, daar wankelt mijn theorie 🙂 ).
    Bruno heb ik ook nog niet uitgesloten. Is het niet gek dat hij geen dure wijn herkende? Thibault vond de 4e fles onmiddellijk niet lekker, dus moest hij enkel maar bevestigen: ja, dit is brol. (Of was het omgekeerd? :p )

    1. Kleine foutjes zijn niet voldoende voor mij om als mol te kunnen functionneren. Er wordt nu zoveel gezegd over Bruno dat ik hem uitsluit. Alle gazetten staan er vol van. Het zou te opvallend zijn. Het leek me eerder Thibaut die een wijnkenner was (Bruno drinkt en eet gewoon graag, maar wat het juist is maakt voor hem niet uit), maar die haalde het er ook niet uit. Het was gewoon slechte dure wijn waardoor de programmamakers Bruno verdacht kunnen maken. En dan met zijn bijhorende gezichtsuitdrukkingen. Een heerlijk figuur, maar geen mol.

      Maar bon. We zijn van niets zeker 🙂

  2. Het programma gaat en staat met het soort proeven dat er gedaan moet worden. De wijnproef met daarna de eetproef was voor de kijker totaal oninteressant en saai. Ook de schilder proef had bij mij een hoog gehalte om door te zappen als ook die figuur in elkaar steken, allemaal vrij saai. Dat afschieten was het enigste waar een beetje actie in voor kwam. Hopelijk zijn de volgende afleveringen leuker.

    1. De proeven zijn inderdaad niet erg hoogstaand. En het gebrek aan serieusiteit stoort me een beetje. Maar het programma heeft het nodig denk ik. Anders kijken de mensen niet. Tot nu toe was die schakelproef en die schietproef leuk, de rest is inderdaad een beetje zwak…

Geef een reactie

