De mol: aflevering 7

Door deze aflevering werden we niet wijzer. Integendeel zelfs. Echt gemold werd er hier niet. De aflevering begon wel met heerlijke muziek die me even deed wegdromen.

Er zijn 2 proeven. De vogelproef en de paardenproef. Zowel Cathy als Hanne willen paardrijden. Dat lijkt me een typische reactie voor een vrouw. Paardrijden in het mooie Argentinië. Wie wil dat nu niet? Enkel Stijn lijkt niet geïnteresseerd. Ook voor Gilles heb ik de indruk dat het hem niet veel uitmaakt. Wat ik begrijp. Als mol zijnde kon hij zowel de paardenproef als de vogelproef saboteren. Ik merkte gisteren op dat er voor ongeveer 6000 EUR te rapen viel bij de vogelproef. Dus gelijkaardig als de proef bij de paarden.

Uiteindelijk gaan Gilles en Hanne paardrijden. Van Gilles vond ik ergens online dat hij nochtans een hekel heeft aan paardrijden (dat stond blijkbaar eerst bij zijn profiel). Maar soit. We weten ondertussen dat Gilles gewoon de mol moet zijn.

Paardenproef

Ook hier viel me weer op hoe gezellig het er aan toe ging. Op hun gemakje, ondertussen genietend van het mooie weidse landschap en op de heerlijke muziek.

Bij de eerste proef is het vooral Hanne die de flessen kan raken. Gilles slaagt er maar niet in. Beetje vreemd aangezien hij bij de vorige/volgende schietproeven wel raak ko(a)n schieten…. Als Hanne een fles van 1000 EUR raakte, wou hij zo snel mogelijk naar de volgende proef. Tijd, weet je wel. Wat dan weer vreemd is want waar is dat horloge naar toe dat Gilles altijd bij de eliminaties aanheeft? Zou dat voor deze proef niet erg praktisch zijn gewoon. Ach ja. Gilles wou gewoon voorkomen dat er nog eens 1000 EUR zou geraakt worden.

Ondertussen komen Gilles (met de oranje handschoenen nog aan) en Hanne bij de volgende proef aan. Schaapjes verplaatsen. Dit gebeurt erg chaotisch vind ik zelf. Ze vinden wel vrij snel de oplossing, maar de schapen verplaatsen, dat is een ander paar mouwen. Ineens kunnen er schapen ontsnappen. Gilles en Hanne lijken zich nu nog meer te amuseren. Het lijkt er op dat Hanne hier de schuldige is, maar als je een beetje aandachtiger kijkt, dan zie je dat het schaap gewoon schrik heeft van de felgekleurde handschoenen. Gilles is veel te bruut en jaagt de schapen nog verder weg. Met 2 lopen ze achter de schapen aan terwijl ze de rest vergeten. Hadden ze niet beter even geckeckt of de anderen wel veilig vast zaten? Nee hoor. Als 2 overenthousiaste schoolkinderen lopen ze achter de schaapjes aan. Een verloren zaak. Deels door de impulsiviteit van Hanne en deels door de bruuskheid van Gillles. I love my mol.

Ze laten de schapen voor wat ze zijn en gaan verder. Gilles moppert dat zijn paard niet sneller gaat. Hanne lijkt er zich niet veel van aan te trekken.

Ze komen uiteindelijk bij de derde proef aan. Hun opdracht: onopgemerkt voorbij de vogelspotters geraken. Ondertussen loopt Hanne nog steeds met de vogel rond. Gilles wil langs de rivierbedding, Hanne niet. Uiteindelijk kiezen ze toch om langs de rivier te gaan. Gilles zijn conditie is dan ook iets beter. Langs de rivier is het wel iets langer, maar toch iets veiliger. Het lijkt me een logische keuze. Pas helemaal op het einde zien we galante Gilles die de vogel wilt overnemen. Hij kan niet anders. Ze komen net op tijd aan. Hanne leek me oprecht erg moe, Gilles heeft een betere conditie. Er werd geprobeerd, maar echt fel gesaboteerd werd er niet.

Vogelproef

Stijn en Cathy moeten vogels spotten. Leuke proef met een ontzettend leuke gids. Ook hier lijken ze zich te amuseren, met Stijn op kop. Cathy is iets geconcentreerder maar maakt dan toch een kleine fout. Niet helemaal onlogisch lijkt me. Ik zou ook het risico wagen om veel vogels te fotograferen. En jammer maar helaas er was een dubbeltje bij. Geen probleem. Tijd genoeg en ze beginnen weer van voor af aan. Als achteraf blijkt dat deze proef 6000 EUR had kunnen opleveren, stel ik mij gewoon de vraag: zat de Mol in dit groepje? Met andere woorden: is Cathy dan toch de mol? Ik denk het niet. Het weer stak stokken in de wielen. Anders had deze proef misschien toch net iets meer geld kunnen opleveren. Ik noem het gewoon: pech en geen mollenstreek.

Eliminatieproef

Hoewel het bordje “oefening baart kunst” niet duidelijker als dit kan zijn, verkiezen de kandidaten toch hun ontbijt. Enkel Gilles lijkt te beseffen wat er aan de hand is. Natuurlijk kan onze schietkampioen de mol niet te hard opvallen en moet hij tonen dat hij zogezegd aan het oefenen is. Mij leek het alvast niet de eerste keer dat hij dit al eens gedaan had. En toch maakt hij een enorm nerveuze indruk. Hij weet immers wat er op het spel staat. De vrijstelling (en het afnemen van de extra info voor de 2 andere kandidaten).

Gilles wint het pijlenspel. Vreemd dat hij dit van een ingenieur wint. Dit had ik in hem niet gezien. Zou hij hier getipt zijn geweest? Het lijkt er wel op.

Bij het schieten maken ze, in mijn ogen, een inschattingsfout. Ze beginnen veel te snel te schieten. Ik zou wat gewacht hebben tot het vlot dichterbij zou zijn. In het begin zijn de trekkers immers enthousiast, maar naar verloop van tijd worden ze moe en beweegt het vlot minder snel. Of zou het voor Gilles toch niet zoveel hebben uitgemaakt of hij het nu raakte of niet? De bedoeling was om zo min mogelijk verdacht over te komen. Of wou hij gewoon dat ze toch de boekjes konden bemachtigen? Meer info voor de anderen, pech voor Stijn en hij vliegt er uit.

Conclusie

Mijn mol blijft nog steeds Gilles. Cathy is nooit een echte optie geweest. Hanne verdenk ik soms hier en daar wel. Maar ik steek het op haar speelse naïviteit. Als ze de mol zou zijn, zou ze wel erg goed geacteerd kunnen hebben. En al die mooie vriendschappen dat ze heeft opgebouwd, zou het allemaal bij haar plannetje horen? Gevaarlijke meid dan toch. Het is nu wel zo dat ze het meest verdacht is voor het publiek. Het ligt er voor mij iets te dik op. Stijn die zegt “ik verdenk Hanne niet” en dan vliegt hij er uit. Elk klein kind kan dan zeggen: Ah dus is Hanne de mol. Zo simpel zal het wel niet zijn zekers. Hoop ik  ! Als programma maker zou je toch die stukken net wel knippen. Nee het lijkt me erop dat ze Hanne als mol willen naar voor schuiven en Gilles als winnaar. Maar let op mijn woorden: het zal andersom zijn.

Samenvatting – Waarom Gilles de mol is:

Gilles is de mol omdat…

  • hij dezelfde naam als de presentator. Ideaal voor het geval er versprekingen zouden zijn
  • hij homo is. Bij vrouwen ligt hij goed in de groep, mannen zien in hem geen echte concurrent
  • hij homo is en dus zowel bij vrouwen als mannen op de kamer kan liggen
  • hij heeft geen partner, noch kinderen heeft . Handig om niet emotioneel te kunnen worden.
  • hij kan acteren (maar een traan laten kan hij niet)
  • hij een zeer goed geheugen heeft
  • hij zich graag opdringt (en dat lukt meestal)
  • hij zo’n mooie ogen heeft waar hij iedereen mee misleidt
  • hij vaak vloekt en hij hierdoor veel kan maskeren
  • hij ontzettend enthousiast kan overkomen (“laten we eens een map kopen”, “laten we een extra rondje lopen”,…)
  • in het logo de G voorkomt
  • hij als goede kandidaat niet verdacht overkomt als hij voor de vrijstelling kiest (en daardoor 5000 EUR uit de groepspot kan nemen
  • hij er perfect mee weg kan komen dat hij het verschil tussen links en rechts niet weet
  • hij meestal in de juiste groep (en plaats (bv. aan het stuur)) zit waar het meeste geld kan verdiend worden
  • hij erg boos kan worden
  • hij het minste geld heeft gescoord

En als je mij niet gelooft, bekijk dit dan eens:

Licht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hebben jullie het nu nog niet door? Gilles, de mol, die niet tegen licht kan….

Nieuws

Ik heb trouwens nog nieuws. Ik behoorde tot gisteren tot de beste 3000 spelers van de mol app van vier. Per overgebleven kandidaat werden er 1000 mensen (met de hoogste score) uitgekozen. Deze mensen kregen tot gisteren middernacht de tijd om 21 vragen op te lossen. Ondertussen kan ik u vertellen dat ik nu tot de 170 beste kandidaten behoor en maandag de mol live in de kinepolis van Antwerpen zal meemaken. Uiteindelijk zal de schiftingsvraag bepalen (“hoeveel bedraagt de groepspot op het einde van aflevering 8?”) wie naar Argentinië zal gaan. Ik heb 1 kans op 170 aangezien ik in de juiste zaal zit. Want ik ben er van overtuigd: Gilles is de mol.

En mocht ik niet gelijk hebben, dan verdwijn ik voor enkele weken onder de grond. Als een echte mol.

9 thoughts on “De mol: aflevering 7

  1. Ik volg jouw redenering nu! Als hij effectief de mol is, zou hij het alleszins heel goed gespeeld hebben 🙂 (Maar hetzelfde geldt misschien voor Hanne, haha!)
    In elk geval: ik duim mee voor de reis! Succes!

    1. Tunnelvisie. Ik denk dat de makers ons zo op het pad hebben gezet dat elke persoon wel de mol zou kunnen zijn 🙂 Dank je 🙂 Ik zal al blij zijn als ik in de juiste zaal zit 😉

  2. Ik heb ergens gelezen dat bij de eliminatie het teken van de mol van Gilles telkens niet onderbroken is (is een soort van vingerafdruk) en bij de andere wel. Maar goed, ik blijf toch maar bij Hanne, ze liet die schapen erg opvallend ontsnappen, ze waren bijna verdwaald door haar, ze deed alsof ze bijna dood ging door dat kleine stukje lopen (kan zelfs het kleinste kind), Stijn die inderdaad zei dat hij Hanne vertrouwd en hij ligt eruit, de gemaakte tranen van haar toen Stijn hun moest verlaten.

    1. Die dingen heb ik ook allemaal gelezen. Don’t worry.
      Maar je stelt me een beetje teleur. Hanne is het zeker niet. Ze wordt nu algemeen het meest verdacht aangezien door het publiek. Dat is normaal als je de montage bekijkt. Maar ik geloof nooit dat de redactie zo stom zou zijn…. Liet Hanne de schapen ontsnappen? Geen idee. Maar Gilles joeg ze wel echt weg. Dat klein stukje lopen? Dat maakte geen zier uit aangezien dat stomme beest over de streep moest zijn. Het was Gilles die treuzelde… en hiervan gebruik maakte.

      Het is of Cathy of Gilles. En ja ik begin te twijfelen omdat ik die tip van de nummerplaten (Cathy is de mol) ook gelezen heb. Zowieso beiden hebben het meest geld verloren/laten liggen.

      Doemme eh. Ik hoop toch dat ik in de juiste zaal straks zit 🙂

  3. Proficiat, je hebt gewonnen. De laatste afleveringen had ik eerlijk gezegd ook wel door dat het Gilles was maar door onze onderlinge weddingsschap moest ik Hanne blijven verdenken.

Geef een reactie

