Ergonomische muis – review

Als amateurcelliste zijn mijn handen, vingers en polsen erg belangrijk. Ik probeer er zorg voor te dragen. Toen ik enkele dagen terug gecontacteerd werd om een ergonomische muis uit te proberen, twijfelde ik dan ook geen seconde. Een ergonomisch toetsenbord, daar had ik al eens van gehoord, maar een ergonomische muis? Nee dat kende ik niet. Aangezien ik deze muis met plezier wou uittesten, informeerde ik op het werk (in het kader van de security regels). Dat was allemaal geen probleem. En wat bleek, ze hadden er zelf ook liggen ! Waarom wist ik hier niets van? Soit.

Na welgeteld één dag, ontving ik vorige zaterdag dit leuk pakketje:

IMG_0084.JPG

De muis zat in een doos beschermd door krantenpapier.

IMG_0085.JPG

En daar is ze dan, de ergonomische muis (ze zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren voor een bedrag van € 28,95.Voor een draadloze ergonomische muis betaald je € 34,95).

IMG_0089.JPG

Op het eerste gezicht ziet het er een beetje vreemd uit. Je kan het best vergelijken met een joystick. En die liggen toch lekker in de hand ?

Het is een beetje aanpassen. Ik was op voorhand gewaarschuwd, maar eerlijk gezegd ging dat aanpassen sneller als verwacht. Ik had zowel mijn oude als deze muis ingeplugd, maar ik betrapte er mezelf op dat ik altijd naar de ergonomische muis greep.

De eerste dag dat ik ze gebruikte, had ik die avond wel last van mijn pols. Dit viel me op omdat ik die avond ook cello repetitie had. Ik was een beetje geschrokken. Zou ik dan echt andere spieren hebben gebruikt als met een gewone muis? De volgende dagen had hier gelukkig wel geen last meer van.

draadloze-ergonomische-muis-categorie

De muis ligt lekker in de hand en werkt zeer goed. Doordat de muis een beetje schuin staat, moet iets meer druk uitoefenen als je wilt klikken (het model dat ik mocht uittesten toch). Zeker rechtermuisklikken vergt iets meer inspanning. Maar zoals bij vele dingen: hoe meer je het gebruikt, hoe meer je er aan went. Een klein negatief puntje is wel als je veel wisselt tussen toetsenbord en muis, moet je ook een iets grotere beweging met je arm maken. Maar dat minpuntje is verwaarloosbaar.

Als ik jullie was, zou ik zeker eens op het werk informeren of er ergonomische muizen verkrijgbaar zijn. En neem zeker eens een kijkje op deze site.

4 thoughts on “Ergonomische muis – review

  1. Ergonomische muizen bestaan al langer hoor. Daar zijn bedrijven al langer mee bezig. Het is wel een beetje vreemd dat men nog steeds onderzoek doet en nieuwe modellen lanceert want er wordt al eens beweerd dat de computermuis op termijn zal verdwijnen.
    Dit model ziet er wel handig uit. Leuk dat je het eens mocht testen.

Geef een reactie

