Opening Elisabethzaal Antwerpen

Jup ik was erbij. Bij de opening van de hernieuwde Elisabethzaal in Antwerpen. Van het treinstation liep ik zo het gebouw binnen. Erg handig, moet ik zeggen. Allereerst mocht ik de live uitzending “Happy Hour” van Nicky Aerts bijwonen. We waren met een beperkt publiek van 10 à 15 personen. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat het is eens wat anders is om naar een radioprogramma te kijken én te luisteren. Maar het was boeiend. Ondertussen konden we rustig rondkijken in de insectenzaal. Na 2 uur boeiende radio, werden we vrij losgelaten in de Elisabethzaal. Het is een enorm gebouw en het straalt één en al luxe uit. Erg prachtig !

Wat me wel stoorde waren de deuren om het toilet te bereiken. Deze waren groot én log. Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde bezoeker hier moeite mee heeft. Als het al voor mij energie koste om de zware deuren open te doen. Wat moet het dan niet zijn voor de oudere jeugd? Ook het toilet (met houten deuren) oogt zo mooi dat je vergeet waarom je er bent. Je handen wassen is dan weer een ander karwei. Het duurde eventjes voor ik de zeep had gevonden. Wie er binnenkort zal vertoeven, zal me wel begrijpen. Zonder je te bukken, lukt het je de eerste keer niet ! Ik sprak even met het personeel. Ze vonden het mooi maar niet praktisch.

Volk was er wel voor die opening. En dat zorgde natuurlijk voor een dosis frustratie. De liften werkten wel (niet allemaal), maar het was niet helemaal duidelijk. Ineens kwamen we in de – 2 aan terwijl we wel degelijk op 2 hadden gedrukt. Boven stond er een mannetje op ons te wachten. Of toch niet? Hij zat rustig een boekje te lezen. En keek af en toe op. Het oudere publiek was razend. “Organisatie trekt op niets”, riep er een oudere dame. En gelijk had ze. Hadden ze voor de opening van deze prachtige zaal niet iemand in de lift kunnen zetten? Hadden ze nier hier en daar wat stewards kunnen zetten. Want heel eerlijk, het was allemaal niet duidelijk. Op balkon 2 stond er het cijfer 3. Als u uit de lift stapt, waar denkt u dan dat u bent? Ik begreep er niets van !

Ook over de indeling van de zaal heb ik commentaar. Geen aparte ingang voor even en oneven stoelen? Nee hoor. De stoelen volgen gewoon op elkaar. Als je pech hebt en je de verkeerde kant binnengaat, moet je eerst meer dan de helft van de mensen storen om aan de andere kant te geraken. En geloof me vrij, veel plaats heb je niet om te manoeuvreren. En wetende dat de gemiddelde leeftijd van het publiek een leeftijd van 70 jaar heeft, hadden ze hier wel iets op mogen voorzien. Soit.

De Elisabethzaal zelf is mooi. Mijn smaak niet, maar soit. Je moet niet met je ogen horen, toch? Het geluid echter is subliem. Zelfs op balkon 2 kon je alle instrumenten perfect horen. Ik hoorde de harp en zelfs de hobo. En waar wij zaten had je perfect zicht op de muzikanten. Maar toch had ik een klein minpunt. Meestercellist Truls Mørk opende met het celloconcerto van Dvorak. Een geweldig stuk maar een beetje vreemd om de zaal te openen. Ik zag meneer Mørk zich helemaal geven, maar dat kwam niet tot op het tweede balkon. Wat een opdoffer. Gelukkig maakte de muziek van Strauss alles goed. Maar gingen wij niet voor meestercellist Truls Mørk ? Tja.

elisabeth-kopie

Waar ik mij nog aan ergerde was het feit dat ze nog tijdens het concert mensen binnen lieten die te laat waren. Ik kan begrijpen dat als je te laat bent nog binnen wilt. Maar dit kan niet, mijn beste organisatie, tijdens het concert ! Ook het gekuch en getjingel van sommige mensen hun armbanden hebben mij enorm gestoord. Ik weet het, ik ben nogal gevoelig aan lawaai….Maar kan er geen verbod worden ingelast voor overdreven juwelen?

 Al bij al heb ik een leuke avond gehad. Wanneer gaan ze nu mij eens vragen om daar te spelen?

elisabeth-ii

elisabeth-iv

elisabeth-iii

One thought on “Opening Elisabethzaal Antwerpen

  1. De werken hebben lang geduurd. En ja: het is heel vreemd dat ze nog mensen binnen laten die te laat zijn. Dat wordt eigenlijk niet gedaan. Ooit meegemaakt dat ik (en veel anderen) niet binnen mochten bij een concert in Brussel terwijl we eigenlijk nog net op tijd waren. Tja, Antwerpen blijft speciaal hé. 😉

Geef een reactie

