Kurt & Stefan

“Goverdomme”. Dat was het woord dat spontaan in mij opkwam als ik hen bezig zag. De vrienden Kurt en Stefan. 3 weken terug. Op TV. Belgium’s Got Talent dan nog wel eens. Het is dat ik ze daar niet op verwachtte. Ik gniffelde. Een klein gevoel van euforie geraakte in mij los. “Oh yeah”. U moet weten dat ik de show van Kurt een paar jaar geleden zelf mocht meemaken en hierover blogde omdat ik total blown away was (en nog steeds ben). 6 jaar geleden. Waar is de tijd heen, vroeg ik mij spontaan af? Hij leek me geen haar veranderd. Zijn show blijkbaar ook niet. Nog steeds de charmeur van weleer en een stem die u lichtjes traumatiseert. Maar onze vriend Kurt kreeg deze keer de hulp van jonge man Stefan. En in plaats van dat ik aan zijn show mocht deelnemen, koos hij de bevallige An uit. Ik kan hem geen ongelijk geven. Zoals elke gezonde man zou doen, profiteerde hij dan ook lichtjes van de situatie door in haar decolleté te piepen. Part of the job. Part of the show. 

Na enkele dobbelsteenworpen kwamen ze toevallig bij het enigste water dat drinkbaar was leek. Deze truc hadden we in Leuven al gezien en waar we 6 jaar de tijd hadden gehad om ze te misschien te kunnen begrijpen. Natuurlijk gaat het bij mentalisme niet over het doorhebben van de trucs, maar het is wel fijn als je bepaalde dingen snapt. Zeker als je zoals mij alles wilt doorhebben. Echt alles. Zo herinner ik mij dat ik dagen over de film Inception heb liggen tobben. Al zou ik er mijn slaap voor moeten laten, ik zou de film snappen ! Totale crazy werd ik er van. 

Een paar maand geleden werd ik door mijn broer uitgenodigd in Brussel voor een exclusieve goochelshow. 30 man hoogstens in de kleine ruimte. Ik kan u verzekeren dat het allemaal erg spannend was. Ook hier mocht ik deelnemen aan een proef. Alles hield ik nauwlettend in de gate. Keek iedereen naar links, keek ik naar rechts. Ik was er zeker van: mij gaat hij niet liggen hebben. Maar rarara hij slaagde er toch in. Achteraf schuimde ik het internet af. Wanneer je de truc doorhebt, gaat niet enkel de magie maar ook de charme verloren. Jammer, maar mijn geest kan die onbegrijpbare dingen anders niet verwerken. 

Dus sorry mentalisten, goochelaars of noem maar op. Ik geef niet op voor ik het allemaal snap. Zelfs al moet ik daarvoor misschien solliciteren als assistente ! 

Een beetje teleurgesteld na de show van Kurt en Stefan keek ik naar de andere acts. Ze bekoorden mij iets meer (geen verwachtingen hebben overwint alles). Maar zoals ik 6 jaar geleden mocht ervaren, had An tijdens de live shows ook “iets” gevoeld. Het gaat niet meer om de truc. Het gaat iets dieper. Niet tot aan de navel (zouden ze gevloekt hebben dat An de week erop iets geiler aanhad?) maar tot in het hart. En dat is een plaats waar de meeste artiesten niet geraken. Of toch? Uiteindelijk stootten de mentalisten heel onverwacht door naar de live shows. Teleurgesteld sloot ik de TV af. Zonder al te veel nadenken zond ik een mail naar mentalist Kurt. Dat ik diep teleurgesteld was in hun show. Dat ik stiekem ook boos was dat ze nu bekender gingen worden, vertelde ik wijselijk niet. Ook ik heb mijn geheimen. 

Ondertussen kijk ik uit naar de finale volgende vrijdag. Ik wens hen alle succes toe. Maar heel eerlijk? Ik hoop dat ze niet winnen want te veel aandacht doodt een artiest. 

Als beginnende mentalist heb ik wel nog iets te zeggen. Ze gaan belgiums got talent 2015 niet winnen en nu nog straffer, 2016 ook niet ! Ik begin het allemaal door te hebben. 

Update 01/01/17: oh yeah ik had gelijk !

6 thoughts on “Kurt & Stefan

  1. Verdemme, nu heb ik al dat talent gemist wegens te weinig TV kijken ! Goed dat je even een update daarover brengt. Anders had ik Kurt&Stefan gemist. Ik denk even na over je opmerking mbt de gezonde man.Even je zelfportretten aanklikken 😉

Geef een reactie

